Nordic Walking: zdziwisz się ile kalorii możesz spalić!

Nordic Walking

Nordic Walking jest dziś bardzo popularną formą ruchu. Poprawia kondycję, chroni przed chorobami i pomaga utrzymać idealną sylwetkę. Jednak nie wszyscy wiedzą, iż nordycki spacer bardzo się różni od zwyczajnego chodzenia z kijkami. Dobór odpowiednich kijków, a przede wszystkim znajomość techniki marszu, mają tutaj fundamentalne znaczenie. Niestety spora część wielbicieli tego sportu, uprawia go w całkiem niewłaściwy sposób, a to znacznie ogranicza czerpane z niego korzyści! W trakcie prawidłowo wykonywanego spaceru nordyckiego możesz spalić nawet 500 kalorii w ciągu godziny, gdyż w ruch angażowanych jest 90% mięśni Twojego ciała!

NORDIC WALKING jest specyficznym połączeniem marszu fitness z techniką odpychania się od podłoża za pomocą specjalnie zaprojektowanych w tym celu kijków, których odpowiednie wykorzystanie w trakcie energicznego chodzenia angażuje mięśnie górnej połowy naszego tułowia.

W przeciwieństwie do treningów na siłowni, które na ogół odbywają się w zamkniętych pomieszczeniach, Nordic Walking jest uprawiany na świeżym powietrzu, w kontakcie z przyrodą, przez cały rok i w dowolnym miejscu, dzięki czemu jest on optymalnym treningiem prozdrowotnym dla każdego człowieka, bez względu na jego wiek czy wytrzymałość fizyczną.

W porównaniu z innymi formami aktywności fizycznej, podczas których angażowana jest większa część mięśni ludzkiego ciała, uprawnianie Nordic Walking wiąże się z wielką prostotą, oszczędnością czasu i pieniędzy. Jeśli Twoją przeszkodą do ćwiczeń (lub wymówką) jest brak czasu, musisz wiedzieć, że Nordic Walking można uprawiać w każdej wolnej chwili, bez konieczności planowania wyjazdu na basen, na halę sportową, czy na siłownię. Psychologowie, badający fenomen popularności tej aktywności fizycznej wskazują głównie na łatwość przejścia od decyzji – mam ochotę na marsz, do jej wykonania – ruszam! Jeśli zaś Twoją przeszkodą (lub wymówką) jest brak pieniędzy na zakup drogiego sprzętu, wiedz, że całkiem dobrej jakości kijki do tej dyscypliny sportu można kupić już za jakieś 80-100 zł.

Nordic Walking

Niestety, osoby które niewłaściwie uprawiają nordycki spacer w miejscach publicznych przyczyniają się do rozpowszechniania błędnych przekonań o tej aktywności ruchowej. Jeśli kierujesz się stereotypami, to zapewne jesteś zdania, iż Nordic Walking jest aktywnością fizyczną, która nie wymaga większego wysiłku, zarówno jeśli chodzi o nauczenie się prawidłowej techniki marszu, jak i względem wysiłku fizycznego jakiego wymaga ta aktywność. Nic bardziej błędnego. Przeczytaj dalej, a dowiesz się dlaczego.

Nordic Walking to nie tylko „chodzenie z kijkami”

Dziś bardzo wiele osób „uprawia Nordic Walking”, lecz naprawdę niewiele z nich robi to prawidłowo. Większość z osób, które są święcie przekonane o tym, iż trenują Nordic Walking, po prostu maszeruje z kijkami, co nie jest jednoznaczne z uprawianiem nordyckiego marszu.

Do uprawiania Nordic Walking potrzebne są nie tylko kijki do tej dyscypliny (dobrane w odpowiednim rozmiarze), które znacznie różnią się od kijków narciarskich i tych do trekkingu, lecz także – i przede wszystkim – przynajmniej podstawowa znajomość techniki marszu nordyckiego.

Nordic Walking daje radość

Jeśli masz zamiar rozpocząć swoją przygodę z Nordic Walking, to musisz koniecznie wiedzieć o tym, że technika marszu i odpychania się kijkami specyficzna dla tej dyscypliny sportowej, wcale nie jest tak banalnie prosta, jak mogło by Ci się wydawać. Owszem, nie jest ona również bardzo skomplikowana, lecz jej opanowanie na poziomie podstawowym wymaga przynajmniej kilku godzin ćwiczeń wstępnych. Choć w internecie roi się od instruktarzy w formie filmików i blogów – które można oczywiście obejrzeć dla zaspokojenia ciekawości, to aby z Nordic Walking zacząć czerpać prawdziwe korzyści, zarówno prozdrowotne jak i w formie czystej przyjemności, warto poświęcić trochę czasu na naukę tej dyscypliny sportu pod okiem wykwalifikowanego instruktora.

Nordic Walking to nie tylko spacer

Nordic Walking to nie tylko spacer

Nordic Walking można uprawiać na poziomie podstawowym, fitness, a także sportowym, a więc począwszy od podstaw, poprzez stopniowe wyćwiczenie całego ciała, kończąc na treningu sportowym. Prawidłowo wykonywany nordycki spacer powinien uwzględniać ćwiczenia rozgrzewające poszczególne partie mięśni ciała oraz ćwiczenia rozciągające, a także te uspokajające, które również powinny być integralną częścią każdej formy aktywności fizycznej.

Zapewne o tym nie wiesz, ale Nordic Walking może być uprawiany na wiele różnych sposobów. Z kijkami można maszerować, biegać, skakać i nie tylko! Zaawansowani miłośnicy tego sportu uwielbiają różnorodne wyzwania, takie jak bieganie z kijkami pod górkę lub z góry, a nawet z trudnymi do pokonania przeszkodami, co wymaga dobrej sprawności fizycznej. Poziom wysiłkowy i sprawnościowy można w tej dyscyplinie dopasowywać do własnych możliwości i chęci poprawienia kondycji i zdobywania nowych doświadczeń!

Co się dzieje z Twoim ciałem podczas marszu Nordic Walking?

W przeciwieństwie do zwykłego marszu, który angażuje około 30% mięśni, ćwiczenia Nordic Walking angażują 90% mięśni ludzkiego ciała. Dla porównania pływanie tylko 65%, a jogging około 60%.
Prawidłowa technika chodu pozwala zmniejszyć obciążenie stawów nawet o 30 % w porównaniu z joggingiem. Kijki pomagają utrzymać prawidłową postawę ciała. Nordycki spacer angażuje mięśnie ramion, górnej i dolnej części pleców, a także mięśnie klatki piersiowej i brzucha, co sprawia, że sylwetka jest bardziej wyprostowana

Nordic Walking to same korzyści!

W trakcie treningów tętno wzrasta o około 5 do 20 skurczy na minutę i zwiększa się częstotliwość oddechowa. Nordic Walking zwiększa pobór tlenu przeciętnie o 20-60%, w zależności od intensywności wysiłku. W efekcie nordyckiego spaceru można spalić od 400 do 500 kalorii na godzinę, a niekiedy nawet więcej!

Warto zaznaczyć, że podczas gdy w czasie uprawiania tej dyscypliny spalanie kalorii jest intensywniejsze niż przy szybkim marszu, to jednak obciążenie dla kręgosłupa oraz stawów jest o wiele mniejsze, dzięki czemu możliwe jest maszerowanie przez długie okresy czasu bez narażania się na kontuzje.

Nordic Walking to samo zdrowie

Nordycki spacer odciąża cały aparat ruchowy, redukuje obciążenie stawów kolanowych i pleców, a ponadto uwalnia napięcia w obszarze ramion i karku oraz zwiększa boczną ruchomość partii szyjnej i kręgosłupa.

Nordic Walking to samo zdrowie!

Regularne ćwiczenia Nordic Walking to świetny sposób na poprawę kondycji i samopoczucia. Treningi rozwijają i harmonizują większą część mięśni ciała. Sport ten wzmacnia serce, poprawia gęstość kości i chroni zarówno przed osteoporozą jak i przed chorobami układu krążeniowego. W efekcie regularnych spacerów z kijkami zmniejsza się ciśnienie tętnicze krwi, redukuje się stężenie cholesterolu, a ryzyko zachorowania na cukrzycę znacznie maleje. Spacery w kontakcie z naturą i regularne dotlenianie organizmu, a także większe stężenie endorfin w skutek umiarkowanego wysiłku fizycznego mogą znacznie poprawiać nastrój i łagodzić objawy lekkiej depresji.