Najczęściej czytane

Lewatywa w czasach Ludwika XIV

Król Ludwik XIV znany jest również ze swojego niezmiernego zamiłowania do lewatywy. Król w ogóle nie krępował się, gdy podczas zabiegu lewatywy przyjmował ważnych gości lub brał udział w oficjalnych ceremoniałach na dworze. Jeden fakt usprawiedliwia jednak dziwny zwyczaj króla: w jego czasach stosowanie lewatywy przez osoby zamożne było bardzo powszechne i całkiem normalne, ponieważ zabieg uważany był za niesamowicie korzystny dla zdrowia. Ludzie na ogól nie wstydzili się wykonywać lewatywę w obecności innych osób, a zwyczaj taki był bardzo powszechny. Udokumentowane zostało pewne historyczne zdarzenie, w trakcie którego Księżna Borgogni, w trakcie rozmowy z samym Ludwikiem XIV, została poddana zabiegowi lewatywy przez swoją służącą.


Damy dworu bardzo często wykonywały wspólne zabiegi lewatywy i nie stanowiło to dla nich jakiegokolwiek powodu do wstydu. Za czasów panowania króla Ludwika XIV wszystkie damy dworu, a w szczególności te, które najczęściej służyły królowi, miały obowiązek wykonywania codziennej lewatywy, tak aby konieczność udawania się do toalety nie zakłócała ich obowiązków.
Francuska szlachta nie zadowalała się jednak zwykłą wodą. Większość szlachciców stosowało do zabiegów lewatywy specjalne roztwory wzbogacone naturalnymi aromatami. Roztwory były także często zabarwione na życzenie klienta.

Borelioza w Polsce

Dane statystyczne dotyczące zakażeń Boreliozą w Polsce w roku 2013, w porównaniu do danych z roku 2012. Dane pochodzą z biuletynu informacyjnego wydanego przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, Zakład Epidemiologii. W roku 2013 odnotowano prawie 13 tysięcy zachorowań.

Arbuz

Czy wiedzieliście o tym, że arbuz należy do tej samej rodziny roślin co dynia? Kolejną ciekawostką jest fakt, że można bez posiadania specjalistycznej wiedzy wyhodować własnego arbuza z nasion owocu zakupionego w sklepie.


Warto jednak wówczas pomyśleć o uprawie w doniczce, ponieważ większość arbuzów, które można nabyć w polskich sklepach, to owoce importowane z innych krajów, dla których polski klimat może okazać się mało przyjazny.

Niesamowity Zhou Ting-Jeu

Zhou Ting-Jue jest międzynarodowej sławy wielkim mistrzem Qi Gong, Kung Fu oraz Tai Chi Chuan. Obecnie 79-letni Zhou Ting-Jue, który rozpoczął naukę Kung Fu w wieku 7 lat, a z Qi Gong zetknął się po raz pierwszy gdy miał już 16 lat, posiada niesamowite zdolności.


Mistrz jest w stanie leczyć energią Qi praktycznie wszystko to, z czym zachodnia medycyna radzi sobie ciężko lub w ogóle sobie nie radzi. Mistrz pomógł już wielu osobom, w tym także samemu Dalaj Lamie! Pan Zhou Ting-Jue, który był niejednokrotnie obiektem badań naukowych oraz gościem w znanych transmisjach telewizyjnych, jest w stanie wygenerować ze swoich dłoni ciepło o temperaturze 202 stopni w skali Fahrenheita, a także utrzymać ciężar swojego ciała na cienkiej kartce papieru.

Strony

Skuteczne odchudzanie

Człowiek może jeść owady

W ostatnich czasach zyskało wielką sławę wiele diet odchudzających, opartych na spożywaniu wszelkiego rodzaju owadów. Tego typu diety bywają szczególnie popularnych w niektórych krajach Azji. Miałyby one nie tylko być bardzo pożyteczne dla zdrowia, lecz stanowiłyby rzekome rozwiązanie problemu głodu na świecie. Z jednej strony to prawda, że człowiek jest wszystkożerny i może bezproblemowo trawić owady, które dostarczają wiele cennych składników odżywczych, w tym duże ilości białka. Z drugiej zaś strony, jedzenie owadów jest przerażające i na całe szczęście niewiele osób odważyłoby się na taką dietę. Nie wszystkie owady są jednak dla nas naprawdę zdrowe i bezpieczne. Niektóre z nich mogą okazać się dla człowieka bardzo groźne.


Gdyby dieta oparta na owadach zyskała światowy sukces, narodziło by się kolejne zagrożenie. Jeśli ludzie na całym świecie zaczęli by spożywać masowo owady, to należałoby insekty masowo hodować aby zaspokoić popyt. Hodowlane insekty musiałyby też mieć czym się odżywiać, czyli innymi owadami, które też należałoby skądś pozyskiwać. Ilość owadów na świecie natychmiastowo by się rozrosła. Nie wiadomo jakie skutki przyniosłoby tak ekstremalne zachwianie równowagi naszego ekosystemu. Oby do tego nie doszło.

Od dawna chcesz schudnąć, ale żadna „dieta” nie przynosi efektu? Stosowana przez Ciebie dieta odchudzająca skutkuje i chudniesz, ale zaraz potem zgubione kilogramy powracają do Ciebie? A może po prostu nie możesz się powstrzymać przed nadmiernym opychaniem się czymkolwiek i długoterminowo każda dieta odchudzająca nawala? Jeśli Twoja odpowiedź na choć jedno z tych pytań brzmi „tak”, to ten artykuł jest dla Ciebie.

Sposobów na odchudzanie jest wiele, ale niewiele z nich godzi ze sobą skuteczność i bezpieczeństwo stosowania. Twórcy różnych diet posuwają się niekiedy za daleko ze swoimi pomysłami, które często stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia nieszczęśników eksperymentujących z takimi rozwiązaniami.

Uwaga na dziwne diety

Czytałem kiedyś o różnych dziwnych dietach odchudzających bazujących na spożywaniu owadów, w tym mrówek i innego rodzaju dziwactw. Gigantyczne mrówki na odchudzanie można nawet nabyć online, czego naprawdę nikomu nie polecam. To prawda, że dieta człowieka powinna być przede wszystkim zróżnicowana i oparta na produktach nieprzetworzonych, bądź jak najmniej przetworzonych, ale spożywanie żywych mrówek, bądź innych owadów to dla mnie lekka przesada. Być może ma to swoje zalety, ale po pierwsze jest to obrzydliwe, a po drugie szkoda tych malutkich i bezbronnych istot. Aby zaspokoić swój głód człowiek musiał by przecież zjadać tysiące mrówek dziennie!

Proste i racjonalne odchudzanie

Aby skutecznie schudnąć, nie narażając się na utratę zdrowia, wystarczy trzymać się kilku, naprawdę prostych i racjonalnych zasad. Przedstawię i dokładnie wyjaśnię każdą z nich.

Nie oszukasz praw fizyki

Wiele osób jest święcie przekonanych o tym, iż po prostu nie może schudnąć w żaden sposób. Stwierdzę tutaj śmiało, że to jednak zupełnie niemożliwe. Ludzki organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje nieustannej dostawy energii. Skąd ta energia ma pochodzić? Pomimo iż na świecie rzekomo są ludzie, którzy żywią się powietrzem lub światłem, takimi umiejętnościami nie cieszy się przeciętny człowiek, który aby żyć musi jeść. Energia niezbędna do życia jest bowiem zawarta w pokarmie, który człowiek spożywa. To, ile energii potrzebujemy codziennie, zależy od wielu czynników, takich jak wiek, płeć, styl życia, cechy metaboliczne naszego ciała. Jeśli jemy więcej niż potrzebujemy, energia magazynuje się w naszych ciałach w postaci tłuszczu, czyli tyjemy. Jeśli dostarczamy mniej energii niż potrzebujemy to zwyczajnie zaczynamy chudnąć. Nie ma innego wyjścia, ani cudów w tej dziedzinie. Praw fizyki nie da się oszukać. Generalnie nie uda nam się czerpać energii z innych źródeł niż pokarm, chyba, że jesteśmy joginami, co oznacza, że w chwili kiedy zaczynamy jeść mniej niż potrzebujemy, musimy chudnąć. Nasuwa się więc racjonalny wniosek, że aby zacząć chudnąć wystarczy jeść mniej.

Odtruj organizm

Ludzki organizm nieustannie pracuje nad tym, aby oczyszczać się z różnego rodzaju substancji toksycznych. Jest to jednak bardzo ciężka praca i należy wspomagać własne ciało w tym trudnym zadaniu. W jaki sposób? Przede wszystkim minimalizując wchłanianie różnego rodzaju trucizn, które nie tylko stanowią część niektórych pokarmów, ale znajdują się praktycznie wszędzie, nawet w powietrzu, które codziennie wdychamy. Niestety z dnia na dzień nie oczyścimy powietrza które jest nam niezbędne do życia, ale warto w międzyczasie chociaż się postarać o to, aby w naszych ciałach tych niebezpiecznych substancji było jak najmniej. Jak to zrobić? Na początek wystarczy zlikwidować lub ograniczyć niepotrzebne używki i niektóre szkodliwe pokarmy.

Jakie pokarmy zawierają najgorsze dla nas trucizny i jaki związek mają te trucizny z tyciem? Pokarmy trujące to, między innymi, pokarmy zawierające groźne dla zdrowia konserwanty, które w ludzkim organizmie, długoterminowo wykazują dewastujące efekty na zdrowiu. Zawarte w niektórych pokarmach konserwanty obciążają ludzkie narządy wewnętrzne, głównie nerki i wątrobę, które muszą nadmiernie pracować, aby choć częściowo wydalić te świństwa z ciała. Za wszelką cenę należy unikać jedzenia w niebezpiecznych dla zdrowia fast-foodach, gdzie można się delektować najniższej jakości jedzeniem, kosztem stopniowej utraty nie tylko kondycji, ale także samego zdrowia. Warto również ograniczyć do minimum spożywanie mięsa, a przynajmniej wyrobów mięsnych, które często zawierają bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia substancje. Nic w tym dziwnego - jest to padlina, którą trzeba jakoś zakonserwować groźną chemią. Długoterminowe odżywianie się pokarmami zawierającymi konserwanty prowadzi do stopniowego osłabienia zbytnio zaangażowanych w proces oczyszczania ciała narządów, co oznacza stopniowe pogorszenie funkcji metabolicznych organizmu. Im powolniejszy metabolizm, tym mniej efektywne wykorzystywanie i spalanie dostarczanej z pokarmem energii, a co za tym idzie, większe skłonności do tycia.
Przed zakupem produktów spożywczych, które oprócz jedzenia mogą zawierać chemię, warto dokładnie sprawdzić ich skład. Przepisy prawne ostatnio zaostrzyły się pod tym względem i mamy prawo wiedzieć co jemy.
Podobnie jest z używkami. Weźmy przykład palenia tytoniu. Wiele osób, które pragną schudnąć, sięga po papierosy aby powstrzymać się przed jedzeniem. Nic bardziej błędnego, biorąc pod uwagę długoterminowość. Palenie papierosów zatruwa organizm, co stopniowo obciąża pracę narządów wewnętrznych, doprowadzając do pogorszenia funkcji metabolicznych, czego efektem jest generalnie nadmierne gromadzenie tłuszczu, który przeważnie zamienia się w tkankę tłuszczową.

Węglowodany owszem, ale nie każde

Zupełne unikanie węglowodanów może doprowadzić do stopniowej rujnacji zdrowia. Są one bowiem człowiekowi potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. Z węglowodanów organizm syntetyzuje glukozę, która stanowi jedyne źródło energii dla mózgu. Z tej przyczyny osoby które całkowicie wykluczają węglowodany z diety są nadmiernie rozdrażnione i mają problemy z koncentracją. Mając na uwadze konieczność spożywania węglowodanów, warto pamiętać o tym, aby jednak spożywać takie produkty, które zawierają węglowodany złożone, nieoczyszczone, w takiej postaci, w jakiej występują naturalnie w przyrodzie. Przykłady takich produktów to: pieczywo pełnoziarniste, ryż nieoczyszczony, kasze, mąki pełnoziarniste i wyroby z mąk pełnoziarnistych. Produkty bogate w węglowodany nieoczyszczone zawierają dużo błonnika, witaminy i minerały. Błonnik pokarmowy jest bardzo ważny, szczególnie dla osób dbających o kondycję i sylwetkę. Tego typu pokarmy są dla człowieka bardzo zdrowe i należy regularnie je spożywać. Przeciwieństwem produktów spożywczych pełnoziarnistych, nieoczyszczonych, są produkty bogate w węglowodany oczyszczone, czyli te, które wskutek procesów produkcyjnych, zostały pozbawione cennego dla zdrowia błonnika i innych ważnych składników, które pierwotnie zawierały. Przykłady produktów bogatych w węglowodany oczyszczone to: cukier rafinowany, biała mąką, produkty z białej mąki, biały ryż, niektóre ciasta i makarony, większość słodyczy, ciasteczek, wafelków itp.
Regularne spożywanie dużej ilości węglowodanów oczyszczonych nie tylko prowadzi do otyłości, ale zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy. Po spożyciu produktów bogatych w węglowodany oczyszczone poziom cukru w organizmie gwałtownie się podnosi, a trzustka musi z tym sobie radzić produkując duże ilości insuliny. Ryzyko rozwoju cukrzycy staje się bardzo duże.

Jedz mniejsze porcje, ale częściej

Do niedawna dietetycy zalecali spożywanie trzech posiłków dziennie, czyli klasyczne śniadanie, obiad i kolacja. Taka zasada została jednak wyparta przez najnowsze trendy zdrowego odżywiania, według których trzeba jeść od czterech do nawet dziewięciu posiłków dziennie! Chodzi tutaj oczywiście o małe porcje zdrowego i łatwo strawnego jedzenia. Częste spożywanie małych ilości pokarmu poprawia metabolizm, obniża ciśnienie krwi i stabilizuje poziom cukru w organizmie. Jest to najlepsze rozwiązanie dla tych, którzy zamierzają schudnąć w skuteczny i bezpieczny dla zdrowia sposób. Warunkiem koniecznym dla wystąpienia korzyści zdrowotnych przy takim cyklu posilania się jest jednak to, aby spożywane jedzenie było zdrowe, czyli pozbawione konserwantów i węglowodanów oczyszczonych, najlepiej nie smażone ani zbytnio przetworzone. Ważne jest także, aby jedzenie odbywało się o ściśle określonych porach. Zasada brzmi więc w skrócie: często, mało, regularnie i zdrowo.

Jedz powoli

Jedzenie powinno odbywać się powoli. Spożywane pokarmy należy przeżuwać dokładnie i wielokrotnie, ponieważ pierwszy etap trawienia odbywa się w jamie ustnej pod wpływem enzymów trawiennych zawartych w ślinie, takich jak amalyza. Ludzka ślina pełni kilka ważnych funkcji, a jedną z nich jest właśnie wspomaganie procesu trawienia. Pokarmy połykane w pośpiechu, bez dokładnego przeżuwania, są trudniej trawione, a co za tym idzie, narządy układu pokarmowego narażane są na nadmierny wysiłek, co z kolei może pogorszyć sprawność metaboliczną całego organizmu i prowadzić do otyłości. Poza tym, pomijając funkcję trawienną śliny, sam pośpiech przy jedzeniu może być przyczyną różnego rodzaju dysfunkcji układu pokarmowego, co również może przyczyniać się do otyłości.

Ćwicz regularnie

Regularny wysiłek fizyczny to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ćwiczenia fizyczne zapewniają poprawę funkcji metabolicznych, co oznacza lepszą przemianę materii. Ważną korzyścią z ćwiczeń fizycznych jest oczywiście szybsze spalanie tłuszczu przez organizm, a co za tym idzie, chudnięcie lub utrzymanie idealnej, wymarzonej wagi. Regularne treningi sprawiają ponadto, iż poziomy endorfin w organizmie znacznie się podnoszą, co poprawia samopoczucie osób ćwiczących i zmniejszenie łaknienia u osób z nadmiernym apetytem. Osoby regularnie i prawidłowo ćwiczące mają nie tylko idealną sylwetkę, ale cechują się lepszą wydolnością aerobową, mają elastyczniejsze naczynia krwionośne, mocniejsze kości, lepszą koncentrację uwagi niż osoby nie uprawiające sportu. W sumie treningi przynoszą wiele korzyści, o których osoby nie ćwiczące mogą sobie tylko pomarzyć. Należy jednak pamiętać, że osoby wcześniej nie ćwiczące, powinny zaczynać przygodę ze sportem bardzo stopniowo i po uprzedniej konsultacji z lekarzem. Ćwiczenia powinny odbywać się regularnie i być dopasowane do możliwości ćwiczącego. Nie wolno ćwiczyć ponad swoje możliwości, tak samo jak nie wolno ćwiczyć raz na jakiś czas. Jeśli już zaczynamy, to musimy to robić stopniowo, ale regularnie, np. 3-4 razy w tygodniu. Trening raz w tygodniu może przynieść więcej problemów niż korzyści, ponieważ stanowi od swojego rodzaju szok dla ćwiczącego.

Reasumując

Stosując się do powyższych wskazówek można nie tylko schudnąć, ale cieszyć się świetnym zdrowiem i idealną kondycją fizyczną. Jednak, przed podjęciem jakichkolwiek działań w kierunku zmiany zwyczajów żywieniowych i ruchowych, należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Ważne, jest także, aby nie oczekiwać od siebie natychmiastowych efektów. Nie ma możliwości, aby efekty tego typu zmian były natychmiastowe. W takich przypadkach ważna jest determinacja i cierpliwość.

Dodaj komentarz

Plain text

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.