Zupy idealne na detoks i odchudzanie

Pora na souping

Souping, czyli dieta oparta na zupach to o wiele bardziej efektywna odmiana popularnej diety bazującej na sokach owocowych, której podstawowym celem miała być detoksykacja organizmu i zrzucenie zbędnych kilogramów. Dlaczego zupy okazują się być lepsze od soków? Otóż ze względu na ich bogatą zawartość cennego błonnika pokarmowego i złożonych węglowodanów, w przeciwieństwie do słodkich i praktycznie pozbawionych błonnika soków z owoców.
Efekty stosowania diety opartej na zupach mogą być zaskakujące. Wedle potwierdzeń naukowców zajmujących się odżywianiem Souping okazuje się być efektywnym sposobem nie tylko na zrzucenie nadmiaru ciała, lecz także na radykalne oczyszczenie organizmu z toksyn.

Zupy stanowią obecnie podstawę jednego z najnowszych i najzdrowszych trendów żywieniowych. Tak zwany Souping opanował już jakiś czas temu Stany Zjednoczone. Amerykanie dosłownie oszaleli na jego punkcie. Souping stopniowo zyskuje coraz to więcej zwolenników w całej Europie, w tym także w Polsce.

Jak powiada Robin Foroutan, dietetyk i rzecznik Amerykańskiej Akademii Żywienia i Dietetyki. "Zupa może być zdrowym i smacznym sposobem na utrzymanie równowagi po okresie ciężkostrawnych posiłków lub nawet wyjątkowo pobłażliwego weekendu. Ułatwia ona układowi trawiennemu ponowne uruchomienie się i rozwłóknienie." Płynne i półpłynne pokarmy nie obciążają zbytnio układu pokarmowego, są bowiem łatwiejsze do strawienia niż te w formie stałej. Oznacza to, że zupy są dla nas idealnym sposobem odżywiania się, który w wielu przypadkach umożliwia nam powrót do zdrowia i równowagi w sposób nieszkodliwy, a zarazem przyjemny. Nie bez powodu większość szpitalnych diet opiera się na różnego rodzaju zupach, szczególnie w przypadku schorzeń układu trawiennego i zatruciach, ale nie tylko.
Souping stosowany jest zarówno w detoksykacji organizmu jak i w odchudzaniu. W obu przypadkach przynosi świetne rezultaty.

Dodam koniecznie, że Souping nie ma nic wspólnego z gotowymi zupkami i podobnymi szybkimi daniami, które „udają” prawdziwe zupy. Jeśli zależy Ci na zdrowiu, to zupy najlepiej jest przygotowywać samemu w domu, ze świeżych składników. W przypadku zupowego detoksu kluczowe znaczenie ma wybór warzyw z upraw ekologicznych, gdyż w przeciwnym razie efekt Soupingu będzie zupełnie odwrotny, a zawarte w warzywach pestycydy jeszcze bardziej zatrują Twój organizm.

Domowe zupy bardzo korzystnie wpływają na zdrowie. Im dłużej gotujemy niektóre warzywa, takie jak pomidory bądź marchew, tym więcej wydobywa się z nich cennych składników, które wchodzą w skład potrawy. Podczas duszenia pomidorów uwalnia się z nich cenny likopen o właściwościach antynowotworowych, a zawarte w gotowanej marchewce karotenoidy mają podobne działanie. Generalnie wszystkie warzywa posiadają wiele cennych właściwości prozdrowotnych, lecz przeważnie spożywamy ich za mało.

Na zupowej diecie nie można oczywiście być zbyt długo, gdyż ludzki układ trawienny potrzebuje stałych pokarmów. W trakcie żucia uruchamia się produkcja enzymów trawiennych, a do mózgu wysyłane są sygnały pobudzające kolejne odcinki układu pokarmowego.

Zupy nie mogą być monotonne i warto je wzbogacać przyprawami, takimi jak przykładowo papryczka chili (przyśpiesza spalanie tłuszczu), imbir (zmniejsza odczucie bólu), cynamon (poprawia pamięć), kolendra (poprawia nastrój) bądź pieprz cayenne (przydatny w przypadku infekcji). Niestety w Polsce korzysta się z małej ilości przypraw, a ich właściwości prozdrowotne są na ogół mało znane. Za to bardzo popularna jest sól, której spożywanie warto ograniczyć do minimum.

Zupy pomocne w odchudzaniu

Liczne obserwacje naukowe wykazują jasno, że regularne spożywanie zup może być bardzo pomocne w zrzucaniu zbędnych kilogramów. Jak się bowiem okazuje, zupa, w szczególności jeśli skonsumowana przed głównym daniem, pomaga nam szybko osiągnąć poczucie sytości, co zapobiega dalszemu spożywaniu nadmiernej ilości bardziej kalorycznego jedzenia. Zupy składają się głównie z wody, w skutek czego są one o wiele mniej kaloryczne, względem takiej samej objętości, niż innego rodzaju potrawy. Dietetykom udało się również wykazać, że osoby z problemem otyłości, którym udało się zupami zastąpić podjadanie - pomiędzy posiłkami - chipsów i ciasteczek, o wiele łatwiej osiągały wymarzoną sylwetkę.

Jak twierdzi autorka badań nad zupami i uczuciem sytości Barbara Rolls, profesor nauk o odżywianiu na Pennsylvania State University "Obecna w zupie woda dodaje jej wagi i objętości, dzięki czemu można spożyć satysfakcjonującą ilość pokarmu unikając zbyt wielu kalorii". Rzecz jasna, że jeśli zależy nam na odchudzaniu, to absolutnie nie powinniśmy spożywać zup bogatych w tłuszcz i szybko przyswajalne węglowodany proste. Do zup nie dodajemy więc klusek, popularnego makaronu, białego ryżu ani tłustej śmietany. Dania możemy ewentualnie wzbogacić węglowodanami złożonymi, czyli przykładowo ciemnym ryżem lub kaszą, ewentualnie makaronem pełnoziarnistym, z soczewicy lub gryczanym.

Siedem dni to przeciętny okres trwania typowego programu odchudzania opartego na spożywaniu dań zupnych. Pomaga on w osiągnięciu widocznych efektów w bardzo krótkim czasie.
Souping znacznie ogranicza spożywaną ilość kalorii. W przypadku pełnego przestrzegania diety często jest to nieco więcej niż 1100-1200 kalorii dziennie. Jednak liczy się też jakość posiłków, a nie tylko ich niska kaloryczność. Wysoka zawartość błonnika, minerałów, witamin i białka (np. z soczewicy) przynosi same korzyści zdrowotne.

Oczyszczający Souping

Zupy okazują się bardzo pomocne w oczyszczaniu organizmu z różnych toksyn, dzięki czemu moda na nie zyskała aż tak wielką popularność w ostatnich latach. Nie bez powodu zupy zalecane są w przypadkach zatruć pokarmowych. Taka dwu- lub trzydniowa kuracja całkiem wystarczy aby przywrócić układ pokarmowy do normalnego funkcjonowania.

Jeśli zdecydujesz się na radykalne oczyszczanie organizmu z toksyn za pomocą zup, to pamiętaj, że dieta powinna być wówczas przestrzegana co najmniej przez tydzień, a każda porcja zupy powinna dostarczać co najmniej 120 Kcal. Aby efekty oczyszczenia były długotrwałe, detoks należy regularnie powtarzać. Warto również pamiętać o tym, że w okresie zimowym nasz organizm potrzebuje więcej ciepła, gdyż ciągłe zimno osłabia układ odpornościowy. Zimowy detoks zupny powinien być zatem oparty na zupach gorących, podczas gdy wiosną i latem bardziej zalecane jest stosowanie chłodników.

Co ciekawe, w przeciwieństwie do detoksu opartego na sokach owocowych, które w rzeczywistości pozbawiane są w dużej mierze cennego błonnika pokarmowego i zawierają duże ilości cukru, spożywanie zup stabilizuje poziom glukozy we krwi, szczególnie jeśli zawierają one bogate w błonnik warzywa i cenne dla zdrowia tłuszcze roślinne. Jest to bardzo ważne, gdyż w ten sposób unikamy odczucia nadmiernego zmęczenia w ciągu dnia oraz niespodziewanych ataków głodu, z którymi niektórym osobom tak ciężko jest sobie poradzić.

Dobrymi przykładami oczyszczających z toksyn zup mogą być: zupa pomidorowa, zupa burakowa, zupa kapuściana, zupa brokułowa, zupa z batatów, zupa z płatkami owsianymi, zupa cebulowo-karczochowa oraz włoska zupa warzywna „minestrone”, która bardzo skutecznie oczyszcza wątrobę i sprzyja długowieczności.

Włoska zupa Minestrone - świetnie oczyszcza wątrobę

Sporządzenie tego pysznego dania jest proste i nie wymaga szczególnych poświęceń, a włoskie minestrone to naprawdę smaczna zupa, która na dodatek może skutecznie oczyścić Twoją wątrobę z toksyn.

Istnieje kilka odmian włoskiego minestrone. Podam zatem przepis na jego wegetariańską odmianę.

Składniki: 200g ziemniaków, 2 marchewki, 2 cukinie, 200g kalafioru, 1/2 cebuli, 50g szpinaku, 100g selera, 4 pomidory, 50g białej fasoli i zielonego groszku (może być z puszki), pietruszka, bazylia, 1 ząbek czosnku, sól, oliwa z oliwek.

Przygotowanie: Posiekaj cebulę i pietruszkę, jednocześnie odłóż na bok fasolę, groszek, szpinak i czosnek. Obierz wszystkie pozostałe warzywa, pokrój je w kostkę lub różyczki i wrzuć je do miski, wraz z posiekaną cebulą. Podsmaż czosnek na oleju. Następnie usuń go z patelni i wrzuć tam zmieszane warzywa (oprócz szpinaku i warzyw strączkowych). Zalej całość wodą, dodaj soli i zagotuj. W połowie gotowania, po około 30 minutach dodaj szpinak. Kontynuuj gotowanie przez kolejne 30 minut. Na krótko przed końcem gotowania dodaj fasolę i groszek. Życzę powodzenia i smacznego!

Bibliografia:

CNN - Should you try 'souping'?
Misya.info - Minestrone di verdure
Wp Fitness - Souping – nowa metoda oczyszczania organizmu