Nowe badania: buraki zwalczają wirusy i nowotwory. Ale to nie wszystko!

pon., 22/06/2020 - 14:50
Mało kto z nas kupując buraki ma na uwadze fakt, że tak popularne warzywo posiada potężne właściwości prozdrowotne. A jednak, okazuje się, że burak może pozytywnie wpływać na nasze zdrowie i samopoczucie, a dzieje się tak głównie dzięki obecnym w warzywie betalainom - tym samym barwnikom naturalnym, które występują między innymi w szpinaku.

Właściwości lecznicze buraków znane są ludzkości od dawien dawna. W rejonach basenu Morza Śródziemnego rosnący dziko burak jest powszechnie stosowany od ponad 4000 lat. Jego walory prozdrowotne doceniali medycy starożytnego Babilonu, Grecy i Rzymianie. Potomkowie tych ostatnich byli tak bardzo zafascynowani burakami, że jedli nawet jego mizerne korzonki. Starali się zwiększyć gabaryty tego warzywa, lecz udało się to dopiero włoskim ogrodnikom w XVI wieku.

Buraki - właściwości lecznicze i wartości odżywcze


Z biegiem czasu pojawiły się różne odmiany buraków. Dziś dobrze znane są buraki ćwikłowe, pastewne i cukrowe, które zrobiły oszałamiającą karierę za czasów Napoleona, kiedy w Europie pozbawionej dostaw cukru z trzciny zaczęto szukać nowych metod jego pozyskiwania.



Buraki - Skarbnica cennych dla zdrowia betalain



Zawarte w burakach betalainy sprawiają, że nasz układ odpornościowy jest sprawniejszy, wolniej się starzejemy, a ryzyko zachorowania na raka maleje. Niedowiarkom zapewne wyda się to raczej niemożliwe, ale prawda jest taka, że codzienna szklaneczka soku z buraków potrafi czynić prawdziwe cuda. Nie tylko uwolni nas od dolegliwości żołądkowych, czy przeziębień, ale także wyreguluje ciśnienie tętnicze i doda mnóstwo sił witalnych. Jednak, aby stało się to naprawdę zauważalne, świeżo wyciśnięty sok z buraków należy pijać codziennie, a przynajmniej 2-3 razy w tygodniu.

Buraki to samo zdrowie!



Ile kalorii dostarczają nam buraki? Otóż bardzo mało, bo średnio 100 g buraków to jakieś 30-40 kcal.

Buraków nie powinni jadać cukrzycy, ponieważ nawet w ich ćwikłowej odmianie jest naprawdę sporo cukru, a ich indeks glikemiczny jest dość wysoki, IG = 64.

Zawarte w burakach minerały rozpuszczają się w wodzie, dlatego lepiej nie gotować buraków, chyba że w zupie. Buraki będą o wiele bardziej wartościowe, jeśli upieczemy je w skórce, lub spożyjemy na surowo, najlepiej w postaci świeżo wyciśniętego soku.

Pomimo, iż buraki nie zawierają w swoim składzie rewelacyjnych ilości żelaza (średnio 0.80 mg w 100 gramach produktu), to ich regularne spożywanie w postaci świeżo wyciśniętego soku może zapobiegać rozwojowi anemii (źródło 1), co więcej, udowodniono naukowo, że może wspomagać leczenie białaczki (źródło 2). Dzieje się tak dlatego, że zawarte w burakach barwniki są bardzo silnymi przeciwutleniaczami i to właśnie one są w stanie czterokrotnie zwiększać przyswajalność tlenu w komórkach.

Zawarty w burakach kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Ponadto usuwa z krwi homocysteinę, której zbyt wysoki poziom może powodować choroby serca. Buraki regulują stężenie cholesterolu we krwi oraz zapobiegają zwapnieniu żył i tętnic.
Buraki działają zasadotwórczo, dzięki czemu przywracają równowagę w żołądku po zakwaszających go produktach spożywczych. Tradycyjne zestawienie tego warzywa z potrawami mięsnymi ma zatem głębokie uzasadnienie. Buraki łagodzą też skutki uboczne nadużywania alkoholu.

Kobiety w okresie menopauzy powinny regularnie spożywać buraki, gdyż ograniczają one ryzyko zachorowania na osteoporozę. Podobnie jak produkty na bazie soi, łagodzą dolegliwości związane z przekwitaniem. Dotleniają serce, wyrównują jego pracę, zmniejszają także ciśnienie krwi, łagodzą dokuczliwe uderzenia gorąca i nawracające migreny.

Buraki obniżają ciśnienie tętnicze



Dzięki bogatej zawartości azotanów, buraki zostały powiązane z szeregiem korzyści zdrowotnych, w tym z poprawą funkcji poznawczych, poprawą osiągnieć sportowych i niższym poziomem ciśnienia krwi. Z tego ostatniego powodu buraki powinny regularnie spożywać osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze. Naukowcy udowodnili, że obecne w soku z buraków azotany podnoszą stężenie regulującego ciśnienie tlenku azotu we krwi. Co ciekawe, im wyższe ciśnienie krwi u pacjentów, tym silniejsze działanie azotanów. Zgodnie z badaniami z udziałem 38 dorosłych osób, poziom obniżającego ciśnienie tlenku azotu we krwi może zwiększać się nawet o 21% zaledwie po 45 minutach od spożycia soku z buraków (źródło 3). Inne podobne badanie wykazało, że wypijanie 100 ml soku z buraków znacząco podnosi poziom tlenku azotu we krwi, zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet (źródło 4). Ponadto buraki dostarczają nam sporo potasu, bo średnio ponad 300 mg w 100 gramach produktu. Ten pierwiastek również pozytywnie wpływa na ciśnienie tętnicze. Niedobór potasu w organizmie może być główną przyczyną udarów. Potas świetnie sprawuje się jako środek rozszerzający naczynia krwionośne, obniża ciśnienie krwi, ogranicza powstawanie skrzepów krwi, które mogą powodować zawały serca i udary.

Buraki chronią przed nowotworami i mogą je zwalczać



Buraki należą do warzyw najskuteczniej zwalczających raka, co jednoznacznie potwierdzają badania naukowe (źródło 5). Zawarte w warzywie betalainy unicestwiają wolne rodniki, które uszkadzając DNA przyczyniają się do powstawania nowotworów.

Buraki wspomagają detoksykację organizmu



Pigmenty betainowe i metionina znajdujące się w burakach wspomagają oczyszczanie organizmu ułatwiając pozbywanie się produktów ubocznych przemiany materii. Uważa się, że ta roślina lecznicza utrzymuje tempo stymulowania komórek wątroby i ogranicza gromadzenie się toksyn i kwasów tłuszczowych w organizmie.

Buraki zwiększają odporność na wirusy



Spożywane w każdej postaci buraki wspierają nasz układ odpornościowy w walce z infekcjami, zwłaszcza wirusowymi. Jednoznacznie potwierdzają to liczne badania naukowe. Obecne w burakach białko inaktywujące rybosom BE24 wykazuje szereg działań biologicznych in vitro, które mogą być skuteczną bronią przeciwko kilku rodzajom patogenów (źródło 6).

Buraki na potencję!



Może to brzmieć dziwnie, ale buraki poprawiają funkcje seksualne, innymi słowy działają jako afrodyzjak dla mężczyzn. Wynika to z faktu, że buraki zawierają ogromną ilość boru, który, jak wykazano, zwiększa produkcję hormonów płciowych, ruchliwość plemników, poprawia libido i płodność.

Bibliografia:

1 - Medical News Today - What are the health benefits of beetroot juice?
2 - Wattpad - Beetrot jujce - Natural Treatment for Leukemia;
3 - US National Library of Medicine - Acute Ingestion of Beetroot Juice Increases Exhaled Nitric Oxide in Healthy Individuals;
4 - US National Library of Medicine - Beetroot Juice Increase Nitric Oxide Metabolites in Both Men and Women Regardless of Body Mass;
5 - US National Library of Medicine - Red Beetroot and Betalains as Cancer Chemopreventative Agents;
6 - US National Library of Medicine - Biological Activities of the Antiviral Protein BE27 From Sugar Beet (Beta Vulgaris L.).