Kalafior - Niedoceniany lek od Matki Natury. Nauka potwierdza jego moc!

Kalafior był dobrze znany mieszkańcom Azji Mniejszej już 600 lat przed naszą erą. Pojawił się następnie w krajach basenu Morza Śródziemnego, a w XVI wieku był już popularny w większości państw europejskich. Kalafior podbił także Amerykę, wkrótce po jej odkryciu.

Kalafior bardzo często występuje w przepisach polskiej kuchni. Nie każdy Polak ma jednak na uwadze wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne tego warzywa. Znaczna większość z nas nie ma o nich bladego pojęcia. Pod tym względem kalafior pozostaje w Polsce niedoceniany.

Kalafior - wartości odżywcze i właściwości lecznicze


Choć na sklepowych półkach znajdziemy przeważnie kalafior biały, kremowy, zielony, czy fioletowy, to w rzeczywistości odmian kalafiora jest nieco więcej.

Kalafior - Skarbnica witamin i minerałów



Kalafior to istna skarbnica cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych. Warzywo to zawiera ogromne ilości witaminy C, a także witamin B6, A, E i K. W kalafiorze znajdziemy spore ilości kwasu foliowego, kwasów omega-3 oraz wartościowych dla ludzkiego organizmu minerałów, takich jak żelazo, wapń, cynk, potas, sód, fosfor, magnez i mangan. Oprócz tego warto dodać, iż kalafior dostarcza nam tiaminę, niacynę, błonnik pokarmowy, dużą ilość węglowodanów i białko, przy jednocześnie niewielkiej zawartości tłuszczu, przez co warzywo to jest powszechnym elementem wielu popularnych diet wyszczuplających. Kalafior może być śmiało spożywany przez cukrzyków, gdyż jego indeks glikemiczny jest bardzo niski.

Ile kalorii dostarcza nam kalafior? Otóż kalafior jest naprawdę niskokalorycznym warzywem. Okazuje się, że 100 g kalafiora, zarówno surowego, jak i ugotowanego, to jakieś 22-25 kalorii.

Kalafior może nas chronić przed paskudnymi chorobami



Wraz z innymi warzywami kapustnymi, takimi jak kalarepa, czy jarmuż, kalafior stanowi podstawę zdrowego sposobu odżywiania się, chroniącego m.in. przed chorobami układu krążeniowego, z udarem mózgu i zawałem serca na czele. Zawiera duże ilości przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed skutkami ubocznymi stresu oksydacyjnego. Wspomaga naturalne procesy odtruwania organizmu.

Należący do grupy pokarmów roślinnych o najsilniejszym udowodnionym działaniu antynowotworowym, kalafior może zapobiegać rozwojowi raka prostaty i pęcherza. Badania naukowe, które opublikowano na łamach prestiżowego periodyku Journal of the National Cancer Institute, potwierdzają, że regularne spożywanie kalafiora, a także brokułów, może znacznie zmniejszać ryzyko rozwoju agresywnego raka prostaty (źródło 1). Podobnego zdania są naukowcy z Rutgers' Ernest Mario School of Pharmacy, którzy dowiedli, iż kalafior może skutecznie zapobiegać rozwojowi raka prostaty, zwłaszcza w połączeniu z popularną przyprawą - curry. Okazuje się bowiem, że występująca w niej kurkumina może zapobiegać rozwojowi nowotworów, w szczególności gdy spożywana jest w połączeniu z izotiocyjanianem fenetylowym (PEITC) - substancją, która występuje w warzywach, takich jak kapusta, brukselka, kalafior, brokuły czy rzepa (źródło 2).

Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Stanu Teksas, których wyniki opublikowano na łamach International Journal of Cancer, jasno dowodzą, iż kalafior może zmniejszać ryzyko zachorowania na raka pęcherza. Odpowiadają za to przeciwutleniacze z grupy izotiocyjanów (do których należy m.in sulforafan), które neutralizują wolne rodniki, mogące przyczyniać się do rozwoju nowotworów. Warto wiedzieć, że zawierają je również inne rośliny, takie jak przykładowo rzodkiewka, czy kalarepa.

Kalafior okazuje się przynosić sporą ulgę w przypadku licznych dolegliwości układu trawiennego, takich jak wrzody żołądka, zapalenie błony śluzowej żołądka i przełyku. Okazuje się, że warzywo to zawiera w swoim składzie tak zwane izotiocyjany, które niszczą bakterie przyczyniające się do powstawania wrzodów – najczęściej Helicobacter pylori.

Kalafior nie tylko świetnie działa profilaktycznie, ale również zmniejsza dokuczliwe objawy choroby u osób, które już cierpią na reumatoidalne zapalenie stawów.

Kto nie powinien jadać kalafiora?



Pomimo, iż kalafior to cudowny lek od matki natury, to osoby borykające się z chorobami tarczycy powinny unikać częstego spożywania tego warzywa, podobnie jak również innych roślin kapustnych, które generalnie zaburzają wchłanianie jodu z przyjmowanego pożywienia. W efekcie mogą powstawać wole. Jednak nie oznacza to, że osoby z niedoczynnością tarczycy muszą całkowicie rezygnować z kalafiora. Okazjonalne spożywanie go nie powinno przysparzać im jakichkolwiek dolegliwości zdrowotnych, a wręcz przeciwnie!

Kalafior w kuchni



Choć w Polsce szczególnie popularny jest kalafior gotowany (np. z podsmażoną na maśle bułką tartą), można go śmiało spożywać również w postaci surowej. Świetnie nadaje się do sosów i sałatek. Dobrze dopasowuje się do innych składników zup, czy zapiekanek. Warto jednak wiedzieć o tym, iż kalafiora nie powinno się gotować dłużej niż trzy, cztery minuty, gdyż w przeciwnym razie traci swoje cenne wartości odżywcze! Nie powinno się również gotować go w wodzie pod przykryciem. Przed gotowaniem kalafior powinniśmy dokładnie opłukać. Do przyrządzania tego warzywa, nie powinno się stosować aluminiowych, ani żelaznych garnków.

Bibliografia:

1 - Science Daily - Broccoli and Other Vegetables Linked with Decreased Risk of Aggressive Prostate Cancer;
2 - Science Daily - Curry And Cauliflower Could Halt Prostate Cancer.