Popularne preparaty do dezynfekcji rąk mogą powodować ślepotę i zgon!

Analizy przeprowadzone przez Amerykańską Agencję ds. żywności i leków potwierdzają obecność toksycznej substancji w popularnych preparatach do dezynfekcji rąk. W 77 z przetestowanych produktów odnotowano obecność związku chemicznego, który może powodować nudności, uszkodzenie nerwów i ślepotę w efekcie kontaktu ze skórą, a zgon w przypadku spożycia!

W czerwcu b.r. FDA wydała ostrzeżenie publiczne o dziewięciu skażonych środkach do dezynfekcji rąk wyprodukowanych przez firmę Eskbiochem. Później jednak agencja zgłosiła dziesiątki dodatkowych produktów, które zawierają niebezpieczne poziomy ekstremalnie toksycznego metanolu.

Toksyczne środki do dezynfekcji rąk


Czy producenci środków do dezynfekcji rąk celowo dodają do nich toksyczny metanol? Jego obecność w popularnych wyrobach może wynikać z niechlujnych procesów produkcyjnych. Jak się bowiem okazuje, w efekcie niepodejmowania należytych środków ostrożności, metanol, który naturalnie powstaje podczas destylacji alkoholu, często nie jest odpowiednio usuwany w procesach produkcyjnych z wyrobu końcowego. Niestety w takich przypadkach etykieta ze składem nie wspomina o metanolu, gdyż jego obecność w wyrobie jest wynikiem czystego niedbalstwa ze strony producenta.

Metanol może stanowić poważne zagrożenie dla naszego zdrowia, a nawet życia! Jest śmiertelny w dość niskich dawkach: spożycie zaledwie 2 łyżek stołowych (30 mililitrów) metanolu może mieć fatalne skutki dla dziecka, a ilość od 60 do 240 mililitrów może spowodować zgon osoby dorosłej. Aby zniszczył on nasze zdrowie wcale nie musimy pić metanolu! Nawet jeśli zastosowany tylko na skórę, metanol może przez nią przenikać do organizmu i powodować poważne choroby i uszkodzenia nerwów. Preparaty do dezynfekcji rąk, z których nie usunięto metanolu, mogą być szczególnie niebezpieczne dla dzieci, gdyż mają one większy stosunek powierzchni skóry do masy ciała w porównaniu z dorosłymi.

Podczas gdy inne toksyny usuwane w procesie destylacji mają dość niepowtarzalny i wyrazisty zapach - na przykład octan etylu pachnie jak zmywacz do paznokci - metanol pachnie bardzo podobnie do etanolu. Konsumenci mogą nie być w stanie wyczuć różnicy, a co więcej, producenci środków odkażających mogą równie dobrze poprawiać woń swoich wyrobów syntetycznymi aromatami, aby zamaskować wszelkie charakterystyczne i nieprzyjemne zapachy.

Lista groźnych dla zdrowia preparatów widnieje w oficjalnej witrynie FDA. Produkty te stanowią szczególne zagrożenie dla małych dzieci, które mogą je przypadkowo połknąć, oraz dla dorosłych, którzy celowo piją je jako substytut alkoholu. Nieuczciwe praktyki, a także niedbałość ze strony producentów sprawiły, że lista niebezpiecznych preparatów do dezynfekcji rąk jest dość długa (źródło 1).

Metanol jest ekstremalnie niebezpieczny. Może spowodować ślepotę i zgon!



Ponieważ w miarę trwania pandemii COVID-19 na rynku może się pojawić naprawdę sporo nieskrupulatnie wyprodukowanych środków odkażających, warto wiedzieć co nieco o ekspozycji na metanol i jego wpływie na nasz organizm.

W ludzkim organizmie metanol wykazuje o wiele wyższą toksyczność niż etanol. Podstawowy problem pojawia się w wątrobie, gdzie enzym zwany dehydrogenazą alkoholową metabolizuje oba alkohole. W przeciwieństwie do etanolu, metanol przekształca się w formaldehyd, który następnie przechodzi w kwas mrówkowy. Nagromadzenie kwasu mrówkowego w organizmie obniża pH krwi, czyniąc ją niebezpiecznie kwaśną. Zakłóca to procesy metaboliczne niezbędne komórkom do produkcji energii i prowadzi do gromadzenia się toksyn. Niebezpieczne połączenie kwasowości i zaburzeń metabolicznych najsilniej odbija się na komórkach nerwowych, a w szczególności na komórkach siatkówki i nerwu wzrokowego, które w efekcie zaistniałej sytuacji zaczynają dosłownie „puchnąć” i mogą zostać trwale uszkodzone (źródło 2). Pojawienie się objawów zatrucia metanolem może zająć około czterech do sześciu godzin od momentu ekspozycji.

Oprócz utraty wzroku i śpiączki, ludzie narażeni na mniejsze ilości metanolu mogą doświadczać nudności, wymiotów, bólu głowy, drgawek. Najwcześniejsze oznaki narażenia często obejmują uczucie odurzenia i początek hiperwentylacji, gdy organizm reaguje na zwiększony poziom kwasowości krwi (źródło 1). W takich okolicznościach niezbędna jest pilna interwencja medyków.

Bibliografia:

1 - US Food & Drug - FDA Updates on Hand Sanitizers with Methanol;
2 - US National Library od Medicine - Toxic optic neuropathy;
3 - Live Science - Dozens of hand sanitizers contain a toxic ingredient. How do you know yours is safe?