Arbuz - właściwości odżywcze

Arbuz

Arbuz to bardzo lubiany przez Polaków i niezmiernie cenny dla zdrowia owoc. Okazuje się być bardzo pomocny w regulacji ciśnienia tętniczego, a także potrafi zapobiegać niektórym rodzajom uszkodzeń układu krwionośnego. Owoc ten, dzięki dużej zawartości likopenu, działa antynowotworowo. Arbuz okazuje się być bardzo cenny dla sportowców, gdyż skutecznie zwiększa wytrzymałość i siłę, a na dodatek panowie mogą go z powodzeniem stosować jako afrodyzjak!

Wywodzący się z Afryki Citrullus lanatus, czyli potocznie mówiąc arbuz, to roślina z rzędu dyniowatych, uprawiana także w Polsce. Arbuz jest powszechnie lubiany i chętnie spożywany przez Polaków, szczególnie w najbardziej upalne dni, ponieważ znakomicie smakuje, nie tuczy i skutecznie gasi nawet najsilniejsze pragnienie.

Właściwości prozdrowotne arbuza

Arbuzy posiadają dużo ciekawych właściwości prozdrowotnych. Pomimo, iż arbuz nie zawiera sporej ilości witamin, to dostarcza nam wielu cennych minerałów, w tym potas, magnez, fosfor, a nawet żelazo i miedź. Arbuz jest także źródłem cennego likopenu, który można znaleźć przykładowo także w pomidorach i który posiada naukowo potwierdzone właściwości antynowotworowe. W 100 g arbuza zawarte jest średnio 4532 μg likopenu, a to dwa razy większa ilość niż w pomidorach. Ponadto, ze względu na silne właściwości moczopędne, regularne spożywanie arbuza zaleca się osobom chorym na nerki.

Arbuz zawiera sporo składników, które korzystnie wpływają na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Zawarty w arbuzie likopen hamuje utlenianie się cholesterolu, co powoduje stopniowy spadek ciśnienia krwi w żyłach i tętnicach. Na dodatek likopen spowalnia namnażanie się we krwi wolnych rodników, które uszkadzają naczynia krwionośne. Witaminy A i C, których dostarcza arbuz, są silnymi przeciwutleniaczami, więc skutecznie przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Również potas i magnez, w które arbuz jest bogaty, odgrywają bardzo ważną rolę w regulacji ciśnienia tętniczego. Nadmiar sodu w organizmie może być przyczyną nadciśnienia tętniczego, podczas gdy potas przyśpiesza wydalanie tego pierwiastka. Swoją drogą magnez zapobiega obniżeniu stężenia potasu we krwi oraz poprawia elastyczność żył i tętnic. Zawarta w arbuzie cytrulina korzystnie rozluźnia naczynia krwionośne.

Arbuz

W 100 g arbuza znajduje się przeciętnie około 300 mg L-Cytruliny. Profesorzy Arturo Figueroa i Bahram H. Arjmandi z Uniwersytetu Stanowego Florydy zaobserwowali i udokumentowali fakt, iż codzienne zażywanie 6 gramów L-cytruliny z wyciągu z arbuza, przez conajmniej 6 tygodni, znacznie usprawnia niektóre funkcje naczyń tętniczych, a w konsekwencji prowadzi do obniżenia ciśnienia tętniczego u pacjentów z tzw. ciśnieniem wysokim prawidłowym.

Obecna w arbuzie cytrulina jest bardzo cenna dla osób uprawiających sport. Cytrulina, która po raz pierwszy została wyizolowana właśnie z arbuza, jest pochodną ornityny oraz prekursorem argininy. W organizmie ludzkim cytrulina powstaje z ornityny. Cytrulina korzystnie wpływa na cykl mocznikowy, przyczyniając się do prawidłowego eliminowania toksycznego amoniaku z organizmu, co jest szczególnie ważne w dietach wysokobiałkowych, które generalnie mają sens tylko u sportowców. Dodatkowym atutem cytruliny jest to, iż jest ona prekursorem argininy, czyli aminokwasu z którego powstaje tlenek azotu. Swoją drogą tlenek azotu rozszerza naczynia krwionośne, umożliwiając przyrost siły fizycznej oraz wytrzymałości, co jest szczególnie istotne dla osób aktywnych fizycznie. Wiele odżywek przeznaczonych dla osób uprawiających sport zawiera właśnie cytruline, lecz na pewno o wiele korzystniejszym jej źródłem jest dla nas arbuz.

Pestki z arbuza są jadalne i zawierają dużo cennego białka!

Pestki z arbuza to samo zdrowie. Zawierają one wiele cennych składników, więc naprawdę warto zastanowić się, czy nie lepiej było by spożywać je wraz z miąższem. W 100 g suchych pestek z arbuza znajduje się średnio 30g białka, a więc zawartość białka w pestkach arbuza jest porównywalna z zawartością białka w samym mięsie! Ponieważ jednak pestki z arbuza składają się w około 50% z tłuszczu, cechują się one wysoką kalorycznością, a mianowicie dostarczają około 600 Kcal / 100 g. Zawierają one ponadto kwasy omega 6, które znane są ze swych właściwości prozdrowotnych. Pestki arbuza zawierają także wiele cennych minerałów oraz witaminę B6.

Arbuz - pestki

Arbuz jako afrodyzjak dla mężczyzn?

Według amerykańskich naukowców arbuz to doskonały naturalny afrodyzjak dla mężczyzn, którego działanie można porównać do viagry, a to dzięki zawartej w nim cytrulinie. Cytrulina cechuje się zdolnością do rozszerzania naczyń krwionośnych, a co za tym idzie, krew może z większą łatwością wypełnić penisa. W celu osiągnięcia najlepszych efektów arbuz należy spożywać zmiksowany wraz ze skórką, w postaci soku, w ilości odpowiadającej co najmniej połowie typowej szklanki. Jako afrodyzjak dla mężczyzn, arbuz może nie działa aż tak efektywnie jak viagra, lecz przynajmniej nie pozostawia groźnych skutków ubocznych, jakie mogą wystąpić po zażyciu viagry.