Codziennie zjadaj 3 banany! Nie uwierzysz co się z Tobą stanie!

Codziennie zjadaj 3 banany

Codziennie zjadaj 3 banany! Włącz te owoce do swojego jadłospisu już teraz, a nie uwierzysz co się z Tobą niebawem stanie! Chcesz to wiedzieć już teraz? Otóż, po 30 dniach zauważysz u siebie wiele pozytywnych zmian, zarówno na płaszczyźnie fizycznej, jak i umysłowej. Wydaje się to dość mało wiarygodne, ale badania naukowe nad tymi owocami potwierdzają, że jest to zupełnie prawdopodobne. Banany są bowiem prawdziwym cudem natury, który niestety jest w Polsce zupełnie niedoceniany!

Banan jest znany ludzkości przynajmniej od 7000 lat! Od dawien dawna owoc ten jest szczególnie ceniony ze względu na swoje walory smakowe, a także wartości odżywcze i pozytywny wpływ na zdrowie.

Banany - zdrowie

Dostępna cena, słodki smak i łatwość przygotowania do spożycia, przyczyniają się obecnie do tak dużej popularności bananów na całym świecie. Te owoce uwielbiamy raczej wszyscy, choć nie każdy jada je codziennie. A może pora zacząć to robić? To wcale nie taki głupi pomysł! Okazuje się bowiem, że włączając do swojej diety trzy banany dziennie, możesz znacznie poprawić kondycję całego swojego organizmu. Niemożliwe? Przeczytaj dalszą część artykułu, a przekonasz się, że to jednak prawda, a na dodatek potwierdzona badaniami naukowymi.

Statystyczny Polak zjada zaledwie 7 Kg bananów rocznie. To zaledwie 5 bananów miesięcznie! Dla porównania, mieszkańcy Skandynawii spożywają rocznie średnio 18 Kg tych owoców. Naprawdę wielka szkoda, że banany nie są w Polsce aż tak popularne jak w wielu innych krajach.

Podsumowanie Banany są znane ludzkości od dawien dawna. Są smaczne i pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Polacy jednak nie przepadają za tymi owocami i spożywają ich bardzo mało.

Banan – wartości odżywcze

Czy banan jest odżywczy? W swoim składzie owoc ten zawiera naturalne cukry, które nadają mu charakterystyczny smak. Banan to niestety jeden z najbardziej tuczących owoców. Zaledwie 100 g owocu (czyli jeden średniej wielkości banan) to około 89 kcal. Z tego powodu banan nie jest idealnym rozwiązaniem dla osób pragnących pozbyć się zbędnych kilogramów. Owoc ten zawiera w swoim składzie wszystkie najbardziej istotne dla nas witaminy, czyli A (64 IU/100 g), C (8.7 mg/100 g), E (0.10 mg/100 g), K (0.5 µg/100 g) oraz te z grupy B:

  • Witamina B2 (ryboflawina) – 0.073 mg/100 g;
  • Witamina B3 (niacyna) - 0.665 mg/100 g;
  • Witamina B6 - 0.367 mg/100 g;
  • Witamina B9 (kwas foliowy) - 20 µg/100 g.

Banany (1)

Banan obfituje w cenny dla zdrowia błonnik pokarmowy i zawiera ważne dla naszego organizmu minerały, takie jak przykładowo potas (aż 358 mg w 100 g !), magnez, fosfor i wapń, a przy tym znikome ilości sodu (źródło 1).

Warto jeszcze dodać, że banany są uznawane za prawdziwe skarbnice antyoksydantów, które chronią organizm przed wolnymi rodnikami i niszczącymi procesami oksydacyjnymi.

Podsumowanie Banan jest prawdziwą skarbnicą potasu, błonnika pokarmowego i cennych dla naszego zdrowia antyoksydantów. Poza tym zawiera w swoim składzie wszelkie istotne dla nas witaminy.

Banany regulują ciśnienie krwi i chronią serce

Banany figurują w czołówce produktów spożywczych, w których znajduje się najwięcej potasu. Nawet słynące z obfitości tego pierwiastka pomidory mają go znacznie mniej (237 mg/100 g). Występujący w owocu potas skutecznie reguluje ciśnienie krwi, naturalnie wspomagając leczenie nadciśnienia, a także zapobiegając jego występowaniu. Może to znacznie redukować ryzyko pojawienia się groźnych dla życia incydentów sercowo-naczyniowych.

Banany (2)

Pomimo, iż potas w warzywach i owocach występuje głównie w postaci mieszanki fosforanu, siarczanu i cytrynianu tego pierwiastka, to badania naukowe jasno potwierdzają, że dostarczanie do organizmu naturalnie występującego w żywności potasu może tak samo skutecznie redukować ciśnienie krwi, jak przyjmowanie preparatów leczniczych zawierający chlorek potasu (źródło 2)!

Banany chronią układ krwionośny i serce również dlatego, że zawierają znaczne ilości kwasów Omega-3, fitosteroli i luteiny.

Podsumowanie Zawarty w bananach potas skutecznie reguluje ciśnienie krwi, zapobiegając tym samym występowaniu groźnych incydentów sercowo-naczyniowych!

Banany wykazują działanie antynowotworowe

Powszechnie wiadomo, że wartości odżywcze owoców przeważnie zmieniają się wraz z ich dojrzewaniem. W konkretnym przypadków bananów, japońscy naukowcy wykazali, że te najbardziej dojrzałe – żółte z ciemnymi zabarwieniami na skórce – zapewniają nam najlepszą ochronę przed nowotworami (źródło 3).

Jak się okazuje, w dojrzałych owocach znajdują się największe stężenia TNF (Tumor Necrosis Factor), cytokiny, która zwalcza zmutowane komórki nowotworowe poprzez stymulowanie produkcji białych krwinek i wspomaganie ich komunikacji.

Podsumowanie Japońscy naukowcy dowiedli, że w dojrzałych bananach znajdują się największe stężenia cytokiny, która skutecznie zwalcza komórki nowotworowe!

Ochrona przed zakażeniem wirusem HIV

Naukowcy z University of Michigan Medical School dowiedli, że banany mogą chronić przed zarażeniem się wirusem HIV (źródło 4). Wszystko dzięki BanLec – specyficznej lektynie (białko roślinne), która wiąże się z charakterystycznym dla wirusa HIV białkiem gp120, skutecznie hamując jego działanie. W efekcie tego procesu, mechanizmy związane z zakażeniem wirusem HIV są powstrzymywane. Naukowcy są przekonani, że substancja znajdująca się w bananach jest tak samo skuteczna w tym zakresie, jak leki stosowane w leczeniu zakażenia wirusem HIV: T-20 i maraviroc. Badacze przekonują, że BanLec może być z powodzeniem używana jako czynny składnik preparatów do stosowania miejscowego, np. żeli, których zadaniem jest ochrona przed wirusem HIV.

Podsumowanie Naukowcy dowiedli, że zawarta w bananach lektyna może skutecznie hamować replikację wirusa HIV, a tym samym chronić nas przez zakażeniem!

Banany (3)

Pozostałe korzyści zdrowotne

  • Zdrowe kości! Występujący w bananach potas pomaga utrzymywać zdrowe kości, redukując ilość wapnia wydalanego z organizmu wraz z moczem;
  • Zdrowy żołądek! Jako owoce silnie alkaliczne, banany są w stanie neutralizować nadmiar kwasu żołądkowego i zapewnić natychmiastową ulgę w przypadkach kwaśnego, dokuczliwego refluksu, a także zgagi. Banany powodują rozrost komórek błony śluzowej żołądka i pobudzają wydzielanie śluzu tworzącego jego warstwę ochronną! Ponadto banany w swoim składzie zawierają inhibitory proteazy, a te eliminują z żołądka szkodliwe bakterie, które są powiązane z powstawaniem wrzodów;
  • Więcej siły na treningach! Banany to idealne owoce dla sportowców. Obfitość potasu chroni mięśnie przed dokuczliwymi skurczami w trakcie wysiłku fizycznego, podczas gdy z zawartych w owocu węglowodanów energia uwalnia się stopniowo, co zapewnia siłę i wytrwałość podczas długich treningów;
  • Dobry nastrój! Wspomagając dotlenienie komórek mózgu, zawarty w bananach potas poprawia funkcje poznawcze, natomiast witaminy z grupy B wzmacniają cały układ nerwowy. Ale to jeszcze nie wszystko! Banany zawierają duże stężenia tryptofanu, który w naszym organizmie bierze udział w syntezie serotoniny! To wszystko razem wzięte sprawia, że regularne spożywanie bananów może naprawdę poprawić Twój nastrój;
  • Większa wrażliwość na insulinę! Ponieważ są bogate w tak zwaną skrobię oporną (szczególnie gdy są zielone), banany skutecznie zwiększają wrażliwość komórek na insulinę;
  • Banany zapobiegają anemii Banany są bogate w żelazo, które jest istotne w leczeniu i zapobieganiu anemii. Żelazo jest główną częścią czerwonych krwinek.

Podsumowanie Regularne spożywanie bananów może zapewnić nam świetny nastrój, więcej siły na treningach, zdrowe kości i zdrowy żołądek!

Podsumowanie

Statystycznie jadamy zbyt mało bananów, a szkoda, bo – jak wynika z powyższych informacji – ten owoc może dobroczynnie wpływać na nasze zdrowie. Tak jak zresztą ze wszystkim, również i z bananami nie wolno przesadzać, gdyż jeden banan to około 400 mg potasu! Zbyt dużo tego pierwiastka może być dla nasz bardzo szkodliwe, a nawet mieć fatalne konsekwencje. Idealnie byłoby spożywać od 2 do 3 bananów dziennie. Nie mniej, nie więcej!

Jeśli uważasz, że człowiek to nie małpa i nie powinien jadać aż tyle bananów, to włącz te owoce do swojej codziennej diety już dziś, a bardzo prawdopodobnie już w ciągu zaledwie miesiąca, Twoje zdrowie i samopoczucie znacznie się poprawią!

Bibliografia:

1 – United States Department of Agriculture – National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release – 09040, Bananas, raw;
2 – AHA Journals – Effect of Short-Term Supplementation of Potassium Chloride and Potassium Citrate on Blood Pressure in Hypertensives;
3 – J-STAGE – Differences in Biological Response Modifier-like Activities According to the Strain and Maturity of Banana;
4 – Journal of Biological Chemistry – A Lectin Isolated from Bananas Is a Potent Inhibitor of HIV Replication.