Bakłażan odmładza, zapobiega i leczy!

pon., 20/08/2018 - 22:57
Pierwotnie pochodzące z Indii bakłażany należą do rodziny z gatunku psiankowatych i w rzeczywistości nie są one warzywami – jak większość Polaków błędnie sądzi, lecz owocami (podobnie jak pomidory), gdyż wyrastają z kwitnącej rośliny i zawierają nasiona. Bardziej precyzyjnie rzecz ujmując, spopularyzowane w Europie przez Włochów bakłażany są jagodami! W Polsce ten owoc był popularny od XVI wieku jako roślina ozdobna, a jego smak i właściwości prozdrowotne są nam znane począwszy od XIX wieku.

Istnieją różne odmiany bakłażana, czyli - inaczej mówiąc - oberżyny. Pomimo, iż większa część z nich posiada fioletową skórkę, to występują również owoce zielone, czerwone, czarne, a nawet białe (źródło 1) i wcale nie wynika to z jakichkolwiek modyfikacji genetycznych.

Bakłażan leczy


Bakłażany są nie tylko bardzo smaczne i otwierają wrota do nieskończonych możliwości twórczości kulinarnej, ale są cenione także ze względu na swoje właściwości prozdrowotne. Ich regularne spożywanie może dosłownie odpędzać od nas wszelkie kłopoty zdrowotne!


Podsumowanie
Bakłażan to owoc, a konkretnie jest on jagodą. Istnieje wiele odmian oberżyny, a owoce te wpływają bardzo korzystnie na nasze zdrowie.


Bogactwo cennych witamin i minerałów



Bakłażan nie jest kaloryczny, a przy tym dostarcza nam cennych minerałów, witamin i błonnika. W 100 gramach tego owocu znajdują się następujące przeciętne wartości ważnych składników:


  • Wartość energetyczna – 25 kcal;

  • Tłuszcz – 0.18 g;

  • Węglowodany – 5.88 g (w tym cukry proste – 3.54 g);

  • Błonnik – 3.0 g;

  • Białko – 0.99 g;

  • Witamina C – 2.0 mg;

  • Tiamina – 0.037 mg;

  • Witamina A – 24 IU;

  • Witamina E – 0.33 mg;

  • Witamina K - 3.5 µg;

  • Niacyna – 0.647 mg;

  • Witamina B6 – 0.083 mg;

  • Ryboflawina – 0.038 mg;

  • Kwas foliowy – 21 µg;

  • Wapń – 9.1 mg;

  • Potas – 227 mg;

  • Sód – 2 mg;

  • Cynk – 0.16 mg;

  • Żelazo – 0.24 mg;

  • Magnez – 14 mg;

  • Fosfor – 24 mg.




Podsumowanie
Oberżyna jest niskokalorycznym owocem, który dostarcza nam cennych witamin i minerałów, a także spore ilości błonnika pokarmowego.


Oberżyna leczy i zapobiega chorobom



Bakłażan jest bardzo bogaty w przeciwutleniacze (zwana także antyoksydantami), które pomagają nam walczyć z groźnymi dla naszego zdrowia wolnymi rodnikami. Czym są te wolne rodniki? Otóż wolne rodniki to nic innego jak niesparowane atomy, które szukają pary dla swojego samotnego elektronu w atomach dowolnych substancji, co w efekcie może spowodować uszkodzenia struktury tkanek naszego ciała i przyśpieszyć ogólną degradację komórkową, a to prowadzi do szybszego starzenia się i do wielu poważnych chorób, takich jak miażdżyca i rak.

Bakłażan - odmiany


Wyniki licznych badań naukowych przeprowadzonych na zwierzętach jasno potwierdzają, że dzięki obfitości w nim cennych przeciwutleniaczy, bakłażan może zapobiegać chorobom układu krążeniowego, w tym miażdżycy i poważnym chorobom serca. Udowodniono, że regularne spożywanie tych owoców znacznie obniża poziom tak zwanego złego cholesterolu, a także trójglicerydów (źródło 4). Jak powszechnie wiadomo, podwyższone wartości tych dwóch wskaźników znacznie zwiększają ryzyko rozwoju chorób serca.

Bakłażan - odmiany


Bakłażan może okazać się bardzo pomocny w zapobieganiu chorobom trzustki oraz insulinooporności. Dlaczego? Otóż przede wszystkim dlatego, że ten owoc jest bardzo bogaty w błonnik pokarmowy, który ogólnie spowalnia proces wchłaniania cukru przez organizm, a to przeciwdziała niekorzystnym dla zdrowia silnym wahaniom stężenia glukozy we krwi. Ale to nie wszystkie zalety bakłażana w tym zakresie!

Naukowcom udało się wykazać, że specyficzne substancje zawarte w bakłażanach mogą obniżać poziomy określonych enzymów obecnych w organizmie, które wpływają na wchłanianie cukru, co skutecznie przyczynia się do obniżenia poziomu cukru we krwi.

Bakłażan - odmiany


Inne badania naukowe jasno sugerują, że polifenole występujące w żywności, takiej jak bakłażan, mogą znacznie zmniejszać wchłanianie cukru przez organizm i pobudzać wydzielanie insuliny przez trzustkę, co może przyczynić się to ogólnego obniżenia stężenia glukozy we krwi (źródło 5).


Podsumowanie
Naukowcy potwierdzają, że bakłażany zapobiegają powstawaniu wielu groźnych chorób - takich jak przykładowo cukrzyca i niektóre choroby serca, a także mogą wspomagać leczenie wielu dolegliwości zdrowotnych.


Bakłażan skuteczny w walce z rakiem



Bakłażany zawierają w swoim składzie wiele cennych substancji, które - zdaniem naukowców – wykazują potencjalną skuteczność w zwalczaniu komórek nowotworowych.

Oberżyny są szczególnie bogate w tak zwane antocyjany, które są rodzajami pigmentu o właściwościach silnie przeciwutleniających. Są one także odpowiedzialne za żywe kolory tych owoców. Do największych atutów bakłażana należy obecność w jego skórce tak zwanej nasuniny, specyficznej odmiany antocyjanów, która chroni błony komórkowe przed zagrożeniami ze strony wolnych rodników. Liczne badania naukowe jednoznacznie potwierdzają dobroczynne właściwości nasuniny pod tym kątem (źródło 2, źródło 3 ). Działanie antyrakowe bakłażanów potwierdzają badania naukowe, których wyniki wykazują, że zawarta w nich nasunina silnie ogranicza angiogenezę, czyli proces związany z rozwojem komórek rakowych.

Bakłażan - odmiany


Zawarta w tych owocach odmiana glikozydów solasodyny, która występuje w niektórych rodzajach psiankowatych, może powodować śmierć komórek nowotworowych i skutecznie zapobiegać nawrotom choroby (źródło 6).


Podsumowanie
Wyniki badań naukowych jednoznacznie potwierdzają, że substancje zawarte w oberżynach mogą zapobiegać chorobom nowotworowym i skutecznie niszczyć komórki rakowe.


Ciekawostki



Bakłażan, pomimo swoich cennych właściwości prozdrowotnych, jest owocem dość ciężko strawnym i nie wszystkim można go serwować. Powinny go unikać szczególnie kobiety w ciąży, osoby mające problemy z nerkami lub jelitami i chorzy na reumatyzm.

Bakłażan biały


Oberżyna jest uważana za dość silny afrodyzjak i właśnie stąd bierze się jego kolejna nazwa "gruszka miłości".

Oprócz przynależności do tej samej rodziny, bakłażany (Solanum melongena) i ziemniaki (Solanum tuberosum) należą do tego samego rodzaju i dlatego są silnie spokrewnione. Podobnie jak przypadku ziemniaków, spożywanie surowych bakłażanów grozi silnym zatruciem.

Bibliografia:

1 – US National Library of Medicine - The Population Structure and Diversity of Eggplant from Asia and the Mediterranean Basin;
2 – US National Library of Medicine – Effect of glycosylation patterns of Chinese eggplant anthocyanins and other derivatives on antioxidant effectiveness in human colon cell lines;
3 – US National Library of Medicine – Antioxidant activity of nasunin, an anthocyanin in eggplant;
4 – US National Library of Medicine – Effect of eggplant on plasma lipid levels, lipidic peroxidation and reversion of endothelial dysfunction in experimental hypercholesterolemia;
5 – US National Library of Medicine – Impact of Dietary Polyphenols on Carbohydrate Metabolism;
6 – US National Library of Medicine – Solasodine rhamnosyl glycosides cause apoptosis in cancer cells. Do they also prime the immune system resulting in long-term protection against cancer?