Zdrowie, odżywianie, porady zdrowotne, informacje o produktach



Fasolka szparagowa – Jest kilka ważnych powodów aby ją regularnie jadać

Fasolka szparagowa jest specyficzną odmianą fasoli zwykłej. Jej właściwości prozdrowotne znane są mieszkańcom Ameryki Środkowej i Południowej od tysiącleci. Europejczycy po raz pierwszy zetknęli się z fasolką szparagową w XVI wieku, gdy to hiszpańscy żeglarze sprowadzili ją do Europy. W dzisiejszych czasach fasolka szparagowa jest uprawiana w większości zakątków świata. 

Zarówno żółta, jak i zielona odmiana fasolki szparagowej, zawierają szeroki wachlarz cennych dla naszego organizmu składników odżywczych. Jakie właściwości i wartości odżywcze ma fasolka szparagowa? Ile ma kalorii? Otóż warzywo to jest przede wszystkim bogatym źródłem kwasu foliowego, który jest niezbędny do prawidłowego przebiegu ciąży. Dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego, fasolka szparagowa może być z powodzeniem stosowana w dietach wyszczuplających.

Fasolka szparagowa, odmiany, wartości odżywcze, kalorie


Wartość energetyczna fasolki szparagowej to przeciętnie około 30 kalorii w 100 gramach, a więc naprawdę mało. Ponieważ jest to warzywo niskokaloryczne, a na dodatek o niskim indeksie glikemicznym, fasolka szparagowa może być śmiało spożywana przez cukrzyków, bez obaw o negatywne skutki zdrowotne.  

Choć w rzeczywistości jest ich nieco więcej, to w Polsce występują przede wszystkim dwie odmiany fasolki szparagowej, które różnią się nie tylko smakiem i kolorem. Zielona fasolka szparagowa dostarcza nam więcej witaminy A i kwasu foliowego niż jej żółte strączki,  dlatego jest zalecana kobietom w ciąży, cukrzykom, a także osobom zmagającym się z niedoborem żelaza. Z kolei żółta fasolka szparagowa zawiera więcej potasu i fosforu, niż jej zielona odmiana. 

Fasolka szparagowa chroni przed chorobami



Zielone ziarna fasolki szparagowej zawierają spore ilości witamin A, C i E. Witamina A w fasolce występuje głównie pod postacią beta-karotenu, czyli prowitaminy A. Dodatkowo ta odmiana obfituje  w cenne przeciwutleniacze – tak zwane flawonoidy, które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, przez co spowalniają zachodzące w nim procesy degeneracyjne i zmniejszają ryzyko rozwoju ciężkich chorób.

Fasolka szparagowa a układ trawienny



Fasolka szparagowa zawiera duże ilości błonnika pokarmowego, który jest bardzo cenny dla naszego zdrowia i samopoczucia. Wspomaga prawidłowe działanie układu pokarmowego, dlatego każdy, kto zmaga się np. z zaparciami, powinien regularnie sięgać po fasolkę i tym podobne produkty spożywcze. 

Obecny w fasolce szparagowej mangan poprawia przyswajanie składników odżywczych w przewodzie pokarmowym. Usprawnia się w ten sposób wchłanianie cennych dla naszego organizmu witamin i minerałów, takich jak przykładowo magnez. Warto dodać, że fasolka szparagowa zawiera witaminę C i beta-karoten, które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

Fasolka szparagowa dla zdrowia serca



Czy fasolka szparagowa może korzystnie wpływać na serce? Owszem! Dzieje się tak dzięki zawartym w niej składnikom odżywczym, takim jak potas (ponad 230 mg/100 g), kwas foliowy, polifenole, witamina B6, ryboflawina i magnez. Regularne spożywanie fasolki może obniżać ciśnienie tętnicze (źródło 1), co sprzyja zdrowiu całego układu krążeniowego. Ponadto okazuje się, że fasolka może zmniejszać stężenie niezdrowych lipidów we krwi, zwłaszcza trójglicerydów, co zapobiega miażdżycy i zawałom serca.

Fasolka szparagowa – Czy jest odpowiednia dla cukrzyków?



Fasolka szparagowa ma dość niski indeks glikemiczny (IG=15), dzięki czemu ze spokojnym sumieniem mogą ją jadać osoby chore na cukrzycę. Poza tym warzywo to w swoim składzie zawiera specyficzne białko, które wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Dzięki temu, po zjedzeniu fasolki szparagowej następuje bardzo powolny wzrost stężenia glukozy, a co za tym idzie – trzustka nie musi ciężko pracować, aby ją przetworzyć. 

Fasolka dla zdrowia kości



Zawarta w fasolce szparagowej witamina K zwiększa wchłanianie wapnia, co sprzyja lepszej gęstości  tkanki kostnej. Kości stają się mniej łamliwe i bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Lepsze kości to także większa sprawność fizyczna i niezależność od pomocy innych osób, szczególnie w podeszłym wieku. 

Fasolka jako alternatywne źródło białka?



Nie każdy lubi mięso, a jednak nasz organizm domaga się białka, bez którego popada w różnego rodzaju stany chorobowe. Niedobór białka w codziennej diecie może prowadzić do naprawdę sporych problemów ze zdrowiem. Ludzie nieprzepadający za mięsem, ale chcący racjonalnie się odżywiać, szukają zatem alternatywnych źródeł białka. Jednym z nich jest właśnie fasolka szparagowa. Okazuje się, że białko fasolki szparagowej jest bardzo podobne do białka zwierzęcego, w związku z czym można nią spokojnie zastąpić pokarmy mięsne bez uszczerbków na zdrowiu.

Surowa fasolka jest toksyczna



Surowej fasolki szparagowej pod żadnym pozorem nie wolno spożywać, gdyż zawiera fazynę - toksyczne białko roślinne (toksalbumina), które zostaje zneutralizowane dopiero podczas gotowania.

Erytrocyty są morfotycznym składnikiem krwi (źródło 2), którego głównym zadaniem jest transport tlenu z płuc do pozostałych komórek organizmu. Zawarta w fasolce fazyna powoduje sklejanie się tych krwinek czerwonych, przez co tlen nie może być prawidłowo przenoszony w krwiobiegu. W ekstremalnym przypadku spożycie surowej fasoli może zakończyć się śmiercią. Dopiero w wyniku podgrzania do temperatury około 90 stopni Celsjusza, zawarta w fasoli fazyna ulega rozkładowi (źródło 3).

Fasolka szparagowa a ciąża



Fasolka szparagowa jest bogata w kwas foliowy - w szczególności jej zielona odmiana. Przyjmowanie dużej ilości kwasu foliowego wraz z pokarmami przed ciążą i w jej przebiegu jest bardzo istotne dla prawidłowego rozwoju płodu. Cały szereg badań dowodzi, że w okresie ciąży foliany mają szczególne znaczenie. U kobiet ciężarnych i starających się o dziecko, niedobór folianów może między innymi być czynnikiem ryzyka rozwoju wady cewy nerwowej oraz zaburzeń w przebiegu ciąży (źródło 4).

Kwas foliowy ma ogromne znaczenie nie tylko w przypadku ciąży. Foliany są nam cały czas niezbędne. Umożliwiają - między innymi - prawidłowe funkcjonowanie układu krwiotwórczego. Odgrywają znaczną rolę we wzroście i różnicowaniu wszystkich komórek ludzkiego ciała, szczególnie w wytwarzaniu i rozwoju krwinek czerwonych.

Fasolka szparagowa na choroby układu moczowego



Fasolka szparagowa cechuje się działaniem moczopędnym i przyśpieszającym usuwanie kwasu moczowego z organizmu, przez co może wspomagać leczenie artretyzmu, chorób nerek i pęcherza moczowego. Dodatkowo warzywo to stymuluje prawidłowy przepływ moczu, co z kolei usprawnia usuwanie toksyn z organizmu. 

Fasolka szparagowa w przebiegu menopauzy



Zawarta w fasolce szparagowej witamina K poprawia krzepliwość krwi, dlatego też warzywo to może zmniejszać krwawienie podczas menstruacji. Okazuje się ponadto, że fasolka szparagowa może także pomagać w walce z zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS) i łagodzić niektóre jego objawy, takie jak drażliwość i częste wahania nastroju. W fasolce szparagowej znajduje się też związek zbliżony budową do żeńskich hormonów, które łagodzą uderzenia gorąca występujące w okresie menopauzy. 

Bibliografia:

1 - Na Temat - Doceń zalety fasolki szparagowej. Na zdrowie!
2 - ABC Zdrowie - Erytrocyty - normy, podwyższone i obniżone RBC, ciąża;
3 - Wikipedia - Fasola;
4 - mp.pl - Suplementacja kwasu foliowego u kobiet w ciąży.