Fioletowe ziemniaki chronią przed groźnymi chorobami!

Fioletowe ziemniaki

Fioletowe ziemniaki to mało popularne w naszym kraju warzywa. A szkoda, bo gdyby Polacy znali je lepiej i spożywali ich więcej, to wyszło by im to na dobre. Francuzi dobrze wiedzą co jest smaczne i zdrowe, a u nich fioletowe ziemniaki to codzienność. Ten gatunek ziemniaków to nie tyko przysmak, ale także prawdziwe lekarstwo na wiele chorób. Jak się bowiem okazuje, zawarte w nich substancje wykazują działanie antynowotworowe, przeciwzakrzepowe i zmniejszające ryzyko wystąpienia wielu innych groźnych chorób.

W Polsce ziemniaki są uprawiane od bardzo dawna i mogłoby się wydawać, że wiemy o nich więcej niż jakikolwiek inny naród. Jednak nie wiemy o nich wszystkiego, a widok fioletowego ziemniaka może wprawić w oszołomienie nie jednego Polaka. Czy ziemniaki mogą być fioletowe? Okazuje się, że tak!

Fioletowa odmiana ziemniaków pochodzi z Ameryki Południowej, gdzie popularne są również inne kolory kartofli, w tym również pomarańczowy i niebieski! Te dziwne fioletowe warzywa - które są prawdziwym darem natury, a nie efektem manipulacji genetycznych - rosną na niewielkich krzakach i są uprawiane głównie w Chile i w Peru. W Europie fioletowy ziemniak najbardziej powszechny jest we Francji. Vitelotte – bo tak nazywają je mieszkańcy tamtejszych rejonów – są masowo uprawiane w rejonie Pikardii. Pierwsze wzmianki pojawiły się o nich na początku XIX wieku. Wtedy warzywa te stały się bardzo popularne na paryskich targowiskach. Fioletowych ziemniaków jest na świecie kilka odmian, a francuskie Vitelotte charakteryzują się głównie wydłużonym kształtem i są niekiedy poprzedzielane niewielkimi bruzdami.

Fioletowe ziemniaki

Może wydawać się to bardzo dziwne, ale fioletowa odmiana ziemniaka jest o wiele zdrowsza od klasycznego kartofla.

Fioletowe ziemniaki są fioletowe nie tylko na zewnątrz, ale również w środku! Generalnie naturalny fioletowy kolor żywności jest przez medyków kojarzony z duża zawartością antyoksydantów, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie i które nadają warzywom lub owocom charakterystyczny kolor. Fioletowe ziemniaki zawierają duże ilości tak zwanych antocyjanów, związków należących do grupy polifenoli.

Oprócz antyoksydantów, fioletowe ziemniaki bogate są również w błonnik pokarmowy, który zmniejsza ilość metabolizowanego przez organizm cholesterolu i spowalnia wchłanianie glukozy, co zapobiega chorobom układu krążenia i niezdrowym wahaniom stężenia glukozy we krwi.

Antyrakowe antocyjany

W przeciwieństwie do bakłażanów, w których tylko skórka jest koloru fioletowego – a to dzięki barwiącym właściwością antocyjanów – odmiana ziemniaków o których tutaj mowa, charakteryzuje się ogromną ilością cennych antyoksydantów również we wnętrzu warzyw.

Fioletowe ziemniaki (1)

Wyniki badań naukowych, zarówno in vitro, jak i na żywych organizmach, jednoznacznie potwierdzają właściwości antynowotworowe antocyjanów (źródło 1). Naukowcy wykazali wielokierunkowe antynowotworowe działanie tych antyoksydantów, polegające głównie na bezpośredniej neutralizacji reaktywnych form tlenu, zwiększeniu zdolności komórek do absorpcji wolnych rodników, hamowaniu niebezpiecznych mutacji DNA, a także powstrzymywaniu namnażania się komórek nowotworowych (źródło 2).

Fioletowe ziemniaki (3)

Podsumowanie Obecne w fioletowej odmianie ziemniaków antocyjany to specyficzne antyoksydanty, których działanie przeciwnowotworowe zostało udowodnione przez lekarzy.

Naturalny środek przeciwzakrzepowy

Zakrzepica żył dolnych jest jedną z najczęstszych przyczyn przedwczesnej śmierci na całym świecie, ale można zapobiec tej strasznej chorobie dokładając trochę fioletowych ziemniaków do własnego jadłospisu. Jak się bowiem okazuje te warzywa zawierają duże ilości kwasu chlorogenowego. Naukowcy wykazali, że kwas ten posiada zdolność rozkładania nawet już uformowanych skrzepów krwi oraz hamuje aktywność enzymatyczną białek i peptydów nasilających krzepnięcie. Wyniki badań, które opublikowano w czasopiśmie Journal of Biochemical and Molecular Toxicology wykazują, że kwas chlorogenowy opóźnia formowanie się skrzepów krwi, cechując się działaniem przeciwzakrzepowym. Można go stosować nie tylko zapobiegawczo, ale także leczniczo (źródło 3).

Podsumowanie Regularne spożywanie fioletowych ziemniaków może nas chronić przed śmiertelną zakrzepicą żył dolnych. Obecny w tej odmianie kartofli kwas chlorogenowy może być z powodzeniem stosowany zarówno w leczeniu, jak i w zapobieganiu tej chorobie.

Fioletowe ziemniaki obniżają ciśnienie krwi

Naukowcy z Uniwersytetu Scranton w Pensylwanii dowiedli, że fioletowe ziemniaki mogą w naturalny sposób obniżać ciśnienie tętnicze. W badaniu trwającym 30 dni wzięło udział 18 osób z otyłością lub nadwagą oraz nadciśnieniem. Uczestników podzielono na dwie grupy. Do codziennego jadłospisu pierwszej grupy dodano od sześciu do ośmiu małych fioletowych ziemniaków ze skórką. Dieta drugiej grupy nie zawierała ziemniaków. Po 30 dniach u uczestników z pierwszej grupy odnotowano obniżenie ciśnienia tętniczego zarówno skurczowego, jak i rozkurczowego o odpowiednio 3.5 i 4.3 procenta (źródło 4). Co ciekawe, nie zwiększyła się masa ciała żadnego z uczestników.

Fioletowe ziemniaki (2)

Naukowcy twierdzą, że działanie obniżające ciśnienie krwi prawdopodobnie wynika z dużej koncentracji przeciwutleniaczy występujących naturalnie w fioletowej odmianie ziemniaków. Warto dodać, że fioletowa odmiana kartofla jest bogata w potas, który wpływa dobroczynnie na zdrowie układu krążeniowego. Aby jednak cieszyć się pro-zdrowotnym działaniem potasu z fioletowych ziemniaków, warto unikać gotowania ich w dużej ilości wody.

Podsumowanie Naukowcy jednoznacznie potwierdzają, ze dieta bogata w fioletowe ziemniaki może skutecznie pomóc w obniżaniu ciśnienia tętniczego.

Wartości odżywcze

Fioletowy ziemniak dostarcza nam sporo cennych witamin i minerałów, przy czym jest raczej mało kaloryczny. W 100 gramach surowego produktu mamy następujące wartości odżywcze:

  • Wartość energetyczna 70 kcal;
  • Witamina C 8.6 mg;
  • Witamina K 2.9 mcg;
  • Tiamina 0.1 mg ;
  • Niacyna 1.1 mg;
  • Witamina B6 0.2 mg;
  • Kwas foliowy 18.0 mcg;
  • Kwas pantotenowy 0.3 mg;
  • Wapń 10.0 mg;
  • Żelazo 0.7 mg;
  • Magnez 22.0 mg;
  • Fosfor 61.0 mg;
  • Potas 455 mg;
  • Sód 6.0 mg;
  • Cynk 0.3 mg;
  • Miedź 0.1 mg;

Bibliografia:

1 – US National Library of Medicine – Anthocyanins and their role in cancer prevention;
2 – Olejnik A., Tomczyk J., Kowalska K., Grajek W., Antocyjany w chemoprewencji nowotworu jelita grubego;
3 – US National Library of Medicine – Investigation of the anticoagulant and antithrombotic effects of chlorogenic acid;
4 – Web MD – Purple Potatoes Lower Blood Pressure