Nie wywalaj pestki z tego owocu. Ona może uzdrawiać!

Pestka, którą warto zjadać!

Czy wiesz jaki owoc zawiera w swoim wnętrzu dużą pestkę, której nie powinno się wywalać, lecz zjadać? Owoc, który jeszcze do niedawna był mało popularny w naszym kraju, ale który bardzo szybko pojawił się na stołach większości Polaków, głównie ze względu na swoje wartości odżywcze, to oczywiście awokado! Większość z nas dobrze wie, że miąższ z awokado słynie z tego, że bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Okazuje się jednak, że jego pestka, czyli nasiono, zawiera jeszcze większe stężenia dobroczynnych dla naszego organizmu pierwiastków i substancji! Badania naukowe potwierdzają, że mogą one skutecznie wspomagać leczenie rozmaitych problemów ze zdrowiem, a na dodatek chronić nas przed paskudnymi chorobami.

Pomimo, iż w niektórych zakątkach świata jej właściwości lecznicze znane są od stuleci, to pestka z awokado całkiem do niedawna uznawana była przez Polaków za zupełnie zbędną część owocu. Obecnie naukowcy przyglądają się jej coraz bliżej, a my zaczynamy stopniowo doceniać jej rzadko spotykane w przyrodzie właściwości lecznicze. Badacze potwierdzają, że substancje zawarte w pestce awokado, mogą zwalczać wirusy, zapobiegać chorobom układu krążeniowego, a nawet niszczyć komórki nowotworowe! To nie wszystko! Zdaniem lekarzy pestka z awokado opóźnia procesy starzenia się skóry, mózgu, serca oraz wszystkich komórek i tkanek jakie znajdują się w naszych ciałach.

Pestki awokado

W Polsce awokado stało się popularne całkiem niedawno, lecz stosunkowo szybko zyskało sławę owocu o niezwykle oryginalnym smaku i bogactwie wartości odżywczych. Awokado jest bowiem prawdziwą skarbnicą nienasyconych kwasów tłuszczowych, cennych dla naszego zdrowia witamin i minerałów, błonnika pokarmowego, antyoksydantów oraz aminokwasów. Dzięki swoim właściwościom prozdrowotnym owoc ten doczekał się również zastosowania w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym.

Do tej pory skupialiśmy się jednak wyłącznie na miąższu, a ogromna pestka pozostawała jedną wielką niewiadomą. Najnowsze badania naukowe wykazały jednak, że ta tajemnicza pestka jest całkiem jadalna, a nawet bardzo zdrowa dla naszego organizmu. Co więcej – zawiera znacznie więcej prozdrowotnych substancji niż smaczny miąższ! Pomimo, iż jej smak nie jest porywający, to pestka awokado jest bardzo cenna dla naszego zdrowia i naprawdę warto ją jadać. Coraz częściej, mimo jej twardej konsystencji i gorzkiego smaku, zwolennicy zdrowego odżywiania się włączają ją do diety.

Podsumowanie Awokado znane jest Polakom od niedawna, lecz już wszyscy wiemy jak dobrze ten owoc wpływa na nasze zdrowie. Co ciekawe, okazuje się, że najzdrowszą częścią awokado jest jego tajemnicza, ciężka i twarda pestka!

Skarbnica antyoksydantów

Pestka z awokado może zawierać nawet dwa razy więcej substancji korzystnie wpływających na nasze zdrowie, niż sam miąższ owocu! To masywna ilość roślinnych przeciwutleniaczy, wśród których znajdują witaminy A i E, niezwykle cenne polifenole i antyrakowe karotenoidy. Te wartościowe dla naszego zdrowia składniki pestki skutecznie przeciwdziałają chorobom nowotworowym, opóźniają naturalne procesy degeneracyjne organizmu, hamują zmiany miażdżycowe i zapobiegają chorobom degeneracyjnym.

Pestki awokado (1)

Znajdujące się w nasionach awokado antyoksydanty skutecznie wzmacniają nasz układ odpornościowy, a ponadto są bardzo efektywne w walce z cukrzycą, astmą i artretyzmem!

Podsumowanie Pestka z awokado jest niezwykle bogata w antyoksydanty, które skutecznie opóźniają starzenie się organizmu i chronią go przed wieloma chorobami.

Wspomaga układ krążeniowy

Powszechnie wiadomo, że jednonienasycone kwasy tłuszczowe mogą przyczyniać się do zmniejszenia poziomu złego cholesterolu we krwi, redukując ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Pestka z awokado jest bogata w tego typu tłuszcze. Badania opublikowane w roku 2015 jasno dowodzą, że włączenie awokado do codziennej diety, skutecznie zbija nie tylko zły cholesterol, lecz poprawia wartości całego zakresu lipidogramu (źródło 1). W badaniach wzięto pod uwagę wyłącznie miąższ owocu, lecz naukowcy obecnie potwierdzają, że pestka działa w tym kierunku o wiele silniej i daje nam jeszcze więcej zdrowia!

Badania nad pestkami z awokado wykazują ponadto, że ta część owocu jest nie tylko w stanie zwalczać hipercholesterolemię, ale może również okazać się niezwykle przydatna w leczeniu nadciśnienia tętniczego, stanów zapalnych i cukrzycy (źródło 2).

Pestki awokado (2)

Pestki awokado są bogate w potas, który jest świetnym środkiem rozszerzającym naczynia krwionośne. Potas pomaga rozluźnić napięcie naczyń krwionośnych, a tym samym obniżyć wysokie ciśnienie tętnicze. Potas w dużej mierze neutralizuje działanie sodu, co dodatkowo reguluje ciśnienie krwi. Badania naukowe wykazały, że dieta bogata w potas może zredukować zbyt wysokie ciśnienie krwi w takich samym stopniu, co przyjmowanie leczniczego chlorku potasu! To pośrednio zmniejsza ryzyko śmiertelnych chorób serca i udarów mózgu.

Podsumowanie Zawarte w pestce z awokado kwasy tłuszczowe skutecznie obniżają poziom złych tłuszczów we krwi - nie tylko niekorzystnego cholesterolu, lecz także trójglicerydów! Na dodatek pestki te są bogate w potas, który w całkiem nieszkodliwy sposób reguluje ciśnienie krwi.

Działa przeciwzapalnie

Przeciwutleniacze, takie jak katechiny i procyjanidyny, obficie zawarte w nasionach awokado, skutecznie pomagają łagodzić ból, obrzęk i sztywność, wynikające ze stanu zapalnego. Tak więc pestki z awokado mogą okazać się pomocne w leczeniu trądziku, astmy, zapalenia zatok, miażdżycy tętnic, celiakii, kataru siennego, choroby zapalnej jelit, wrzodziejącego zapalenia okrężnicy, choroby Crohna, reumatoidalnego zapalenia stawów, śródmiąższowego zapalenia pęcherza moczowego, a nawet raka!

Podsumowanie Obecne w nasionach awokado katechiny i procyjanidyny skutecznie zwalczają szeroki zakres stanów zapalnych, które mogą zachodzić w naszym organizmie.

Zwalcza komórki rakowe bez skutków ubocznych

Szczególnie interesujące okazują się być właściwości antyrakowe składników pestki z awokado. Badania naukowe opublikowane w 2015 r. na łamach prestiżowego periodyku „Cancer Research Journal” wykazują, że ekstrakt z tej części owocu jest niezwykle skuteczny w zwalczaniu komórek ostrej białaczki szpikowej. Co więcej, nie niszczy on zdrowych komórek organizmu, a zatem w efekcie terapii nie pojawia się ryzyko jakichkolwiek niepożądanych skutków ubocznych.

Pestki awokado (3)

Badania opublikowane w American Journal of Chinese Medicine potwierdzają, że zawarte w pestce z awokado katechiny oferują liczne korzyści zdrowotne. Te substancje wykazują właściwości neuroprotekcyjne, antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe i przeciwwrzodowe. Zdaniem naukowców posiadają one również zdolność hamowania stanu zapalnego jaki zachodzi w komórkach nowotworowych (źródło 3).

Podsumowanie Pestka z awokado cechuje się naukowo potwierdzonym działaniem antynowotworowym!

Łagodzi objawy choroby Alzheimera

Wyniki badań naukowych, opublikowane na łamach Journal of Basic and Clinical Physiology and Pharmacology, potwierdzają obecności saponin, alkaloidów i terpenoidów w ekstraktach pozyskanych z pestek z awokado. Zdaniem naukowców, substancje te mogą w naturalny sposób łagodzić objawy choroby Alzheimera (źródło 4).

Podsumowanie Substancje zawarte w pestkach z awokado mogą łagodzić objawy choroby Alzheimera.

Dodatkowe korzyści

Obecny w pestkach z awokado błonnik pokarmowy spowalnia przyswajanie się cukrów prostych z pokarmów, poprawia metabolizm, częściowo chroni nas przed cukrzycą, a ponadto reguluje trawienie, poprawiając perystaltykę jelit. Błonnik ten może również przeciwdziałać formowaniu się kamieni żółciowych i eliminować metale ciężkie z organizmu.

Pestka z awokado zawiera ponadto duże ilości magnezu, wapnia i witamin z grupy B, które regulują pracę serca i układu nerwowego.

Nasiona awokado są bogate w luteinę - karotenoid, który może poprawić ostrość widzenia i chronić nas przed chorobami oczu związanymi z podeszłym wiekiem.

Podsumowanie Pestka z awokado poprawia nasze zdrowie na wiele sposobów. Jest bardzo bogata w błonnik pokarmowy oraz cenne dla nas minerały i witaminy.

Jak przygotować twardą pestkę do zjedzenia

Ponieważ pestka awokado jest dość twarda, to aby przygotować ją do spożycia należy trochę się napracować!

Pestki awokado (4)

W pierwszej kolejności należy pestkę pozbawić wody, wysuszając je w nasłonecznionym miejscu lub na kaloryferze. Alternatywnie można włożyć pestkę na 120 minut do rozgrzanego do 120°C piekarnika.

Po wysuszeniu, pestkę należy starannie obrać ze skórki i wstępnie pokruszyć młotkiem lub tłuczkiem do mięsa zamykając je w tym celu w woreczku, po czym zmielić na drobny proszek w blenderze o dużej mocy lub z zastosowaniem podobnego kuchennego urządzenia.
Wysuszoną pestkę można także zetrzeć ręcznie na tarce, lecz wymaga to nieco większego wysiłku i odrobiny cierpliwości.

Proszek z pestki z awokado ma naprawdę gorzki smak. Z tego powodu nie zalecamy bezpośrednio go spożywać. Najrozsądniejsze wydaje się być jego stosowanie w charakterze przyprawy do warzywnych koktajli, sałatek, sosów, a także zup. Alternatywnie proszek ten można zaparzyć w postaci herbaty – z dodatkiem innych ziół, czy miodu, co wystarczająco zniweluje charakterystyczną goryczkę. Spożycie od połowy do maksymalnie 1 czubatej łyżeczki dziennie proszku otrzymanego z nasiona awokado, pozwoli nam w pełni wykorzystać prozdrowotne właściwości tych pestek.

Podsumowanie Pestki z awokado nie da się po prostu spożyć, bez jej uprzedniego zmielenia w drobny proszek.

Bibliografia:

1 – Medical News Today – Avocados may help lower 'bad' cholesterol;
2 – US National Library of Medicine – Avocado (Persea americana) seed as a source of bioactive phytochemicals;
3 – US National Library of Medicine – (+)-Catechin Attenuates NF-κB Activation Through Regulation of Akt, MAPK, and AMPK Signaling Pathways in LPS-Induced BV-2 Microglial Cells;
4 – US National Library of Medicine – Aqueous extracts of avocado pear (Persea americana Mill.) leaves and seeds exhibit anti-cholinesterases and antioxidant activities in vitro.