Jak dbać o zdrowie malucha? Poradnik dla rodziców

Dziecięcy układ odpornościowy, w przeciwieństwie do dorosłych, jeszcze się rozwija. Właśnie dlatego nasze pociechy potrzebują wsparcia ich naturalnej ochrony immunologicznej, szczególnie gdy dołączają do grupy rówieśniczej w żłobku lub przedszkolu. Dlatego tak istotne jest, byśmy na bieżąco, każdego dnia wspierali układ odpornościowy naszych dzieci. Jak to robić? Podpowiadamy kilka sprawdzonych sposobów.

Jak dbać o zdrowie malucha - Odporność

Wokół stołu

Na początek odpowiednio skomponowana dieta. Nic tak nie dodaje sił, energii do zabawy i nauki jak odżywczy, pełnowartościowy posiłek. Każdego dnia na talerzach naszych dzieci powinny znajdować się posiłki, które są bogate w witaminy i składniki mineralne. Podstawą są oczywiście warzywa i owoce – maluchy powinny je jeść przynajmniej 5 razy dziennie, w proporcjach 4:1 (4 warzywa, 1 owoc). Do diety dziecka dodajmy również produkty pełnoziarniste bogate w błonnik pokarmowy.

Pamiętajmy także o tym, by na talerzach naszych dzieci znajdowały się kiszonki, mięso będące źródłem żelaza i witaminy B12, pomagających w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego (przy zawartości min. 0,375 mg witaminy B12 i 2,1 mg żelaza w 100 g), zioła i przyprawy, które nie tylko poprawią smak jedzenia, ale też dodadzą aromatu potrawom.

Uzupełnieniem pełnowartościowego jadłospisu powinna być woda. Codzienne nawadnianie organizmu to dobry nawyk i podstawa na drodze po zdrowie oraz dobre samopoczucie! Ilość płynów dopasujmy do wagi i wieku dziecka – roczniak powinien wypijać około 1300 ml wody dziennie, a dziecko dziewięcioletnie już 1900 ml.

Suplementacja

Jeśli mamy w domu małego niejadka albo dieta naszej pociechy mimo zróżnicowania wymaga uzupełnienia, sięgnijmy po suplementy na odporność dla dzieci. Wybierajmy takie, których skład stworzony jest na bazie roślinnych składników. Doskonale sprawdzą się ekstrakty z owoców czarnego bzu, z owoców aceroli. Warto sięgnąć po produkty zawierające wyciągi z porostu islandzkiego, werbeny czy korzenia pelargonii afrykańskiej.

Pamiętajmy, by suplement dopasować do wieku naszej pociechy. W ofercie marki Zatogrip znajdziemy produkty dostosowane do różnych grup wiekowych. Składniki kropli Zatogrip Mini dla dzieci powyżej 6 miesiąca życia wspierają układ odpornościowy, natomiast w syropach dla dzieci starszych dodano składniki, które wspomagają również układ oddechowy, gardło i jamę ustną. W przypadku starszaków powyżej 12 toku życia, odpowiednim produktem będzie Zatogrip Forte w tabletkach.

Aktywnie dla zdrowia

Ale to jeszcze nie koniec. Wspieranie odporności naszych dzieci nie powinno się kończyć jedynie na jedzeniu uwzględniającym suplementację. Istotnym elementem troski o silny układ immunologiczny jest aktywność fizyczna. Spacery, jazda na rowerze, pływanie, zabawa na świeżym powietrzu – wszystko to doskonale pozwala zachować zdrowie i dobre samopoczucie naszych pociech. Ze wspólnych spacerów nie rezygnujmy nawet w trakcie słoty.

Sen dla odporności

Dla zdrowia dzieci istotny jest również odpoczynek. Zadbajmy o to, by maluch porządnie się wysypiał. Ustalmy godzinę, o której będzie już leżał w łóżku. Dziecko w wieku 3-5 lat powinno spać między 10 a 13 godzin na dobę, w wieku 6-12 lat 9-12 godzin, a nastolatek 8-10 godzin dziennie.

Pamiętajmy o odpowiednim przygotowaniu sypialni – wywietrzmy ją, w razie potrzeby zainwestujmy w nawilżacz powietrza, regularnie zmieniajmy pościel. Ustawmy w pokoju dziecka niewielką lampkę, która będzie dawała poczucie bezpieczeństwa na wypadek niepokojących snów. Nocny wypoczynek jest bardzo ważny dla zdrowia naszych dzieci – nie zaniedbujmy go.

Zatroszczmy się o układ immunologiczny malucha, serwując mu pełnowartościowe posiłki, uzupełniając je w razie potrzeby o suplementy na odporność, dbając o dobry sen i aktywność fizyczną, a widok szczęśliwego, zdrowego malca na pewno nam to wynagrodzi!

Kategorie