Senność po jedzeniu - Czy przyczyną może być choroba?

Na senność po jedzeniu skarży się wiele osób. Pomimo, iż panuje przekonanie, że przypadłość ta nasila się z wiekiem, w rzeczywistości może ona występować fizjologicznie na niemalże każdym etapie życia.

Choć generalnie uczucie senności po posiłkach jest czymś zupełnie normalnym i wynika ze wzmożonej aktywności układu pokarmowego, to w niektórych przypadkach senność po jedzeniu może wskazywać na problemy ze zdrowiem. Niekiedy odczuwanie senności po posiłkach może być objawem m. in. miażdżycy, nieprawidłowości w układzie hormonalnym, lub zaburzeń przemiany materii.

Senność po jedzeniu - Jaka to choroba?

Jak zatem odróżnić sytuację, w której senność po jedzeniu jest objawem choroby, od normalnie występującego zjawiska, wynikającego z rozpoczęcia przetwarzania pokarmów przez nasz układ trawienny? W jakich okolicznościach uczucie ospałości po posiłkach powinno nas skłonić do gruntownego przebadania się?

W niektórych przypadkach uczucie zmęczenia po posiłkach może być bardzo uciążliwe i uniemożliwiać nam normalne funkcjonowanie. Niemniej jednak, jeśli uczucie to mija stosunkowo szybko, to przeważnie nie powinno stanowić powodu do zmartwień.

Senność po jedzeniu - Dlaczego po jedzeniu chce mi się spać?

Najczęstszą przyczyną odczuwania senności po jedzeniu są naturalne mechanizmy zachodzące w ludzkim organizmie. Po posiłku układ pokarmowy intensywnie pracuje i zaopatrzany jest w większe ilości krwi, przez co jest jej mniej w ośrodkowym układzie nerwowym – czyli mózgu. Z tego powodu stajemy się senni. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego, jednak gdy uczucie senności staje się tak silne, że nie pozwala nam normalnie funkcjonować, wówczas warto się wybrać na konsultacje ze specjalistą.

Jakie są najczęstsze przyczyny senności po jedzeniu i kiedy powinniśmy skonsultować się z lekarzem?

Senność po jedzeniu – Czy to cukrzyca?

Zbyt wysoki poziom glukozy we krwi po posiłkach może być przyczyną odczuwania senności. Możemy mieć w takich przypadkach do czynienia z insulinoopornoścą, lub nawet cukrzycą. Obawy mogą okazać się uzasadnione, szczególnie wówczas, gdy senności po jedzeniu towarzyszą inne niepokojące oznaki. Mogą to być np. charakterystyczne dla insulinooporności przybieranie na wadze bez wyraźnej przyczyny, problemy z koncentracją, lub sugerujące cukrzycę nadmierne pragnienie, ogólne osłabienie, czy też częste oddawanie moczu. W takich przypadkach należy niezwłocznie skonsultować się z lekarzem, który po przeprowadzeniu wywiadu może zlecić odpowiednie badania kontrolne.

Senność po jedzeniu – Czy to tarczyca?

Niedoczynność tarczycy może być przyczyną odczuwania senności po posiłkach. Produkowany przez ten gruczoł hormon bierze bowiem udział w wielu procesach zachodzących w naszym ciele, w tym w mechanizmach metabolicznych. Obniżone stężenie tyroksyny (TSH) we krwi może zatem powodować ospałość, zwłaszcza po jedzeniu.

Powodem do obaw, że to właśnie niedoczynność tarczycy może być przyczyną senności po posiłkach, powinny być dodatkowe objawy dysfunkcji tego gruczołu, takie jak obfite wypadanie włosów, sucha skóra, zatwardzenia, zaburzenia koncentracji, problemy z pamięcią, nadmierne odczuwanie chłodu, czy też spowolnienie akcji serca.

Senność po jedzeniu – Trzustka

Zaburzenia pracy trzustki mogą prowadzić do uczucia senności po jedzeniu. Jeśli narząd ten produkuje insulinę w zbyt dużych ilościach, oprócz samej senności, w związku z nagłym obniżeniem się poziomu cukru we krwi, u pacjenta może wystąpić uczucie braku sił, drżenie rąk oraz wilczy apetyt.

Senność po jedzeniu – Niektóre leki mogą wzmagać uczucie senności

W rzeczywistości, nadmierna senność po posiłkach może wynikać z regularnego przyjmowania niektórych leków. W takich przypadkach uczucie senności powinno znajdować się na liście możliwych działań niepożądanych danego preparatu. Do uczucia senności za dnia może prowadzić przyjmowanie - m. in. - następujących środków leczniczych:

  • leki stosowane w nadciśnieniu tętniczym;
  • leki przeciwdepresyjne (np. z grupy SSRI);

Senność po jedzeniu a niskie ciśnienie krwi

Możemy mówić o niskim ciśnieniu krwi, tak zwanej hipotensji, jeśli wartość skurczowego ciśnienia obniża się poniżej 100 mmHg, rozkurczowe ciśnienie spada poniżej 60 mmHg, bądź obniżeniu ulegają jednocześnie obydwie wartości.

Senność po jedzeniu mogą częściej odczuwać osoby z niskim ciśnieniem tętniczym, czyli cierpiące na hipotensję. W takich przypadkach do senności po posiłkach dochodzą inne objawy, np. osłabienie, znużenie, zawroty głowy, zimne dłonie i stopy, mroczki przed oczami, problemy z koncentracją, a nawet omdlenia.

Senność po jedzeniu a rodzaj posiłków

Gdy spożywamy słodkości, poziom glukozy we krwi szybko się podnosi, na co trzustka reaguje wyrzutem insuliny, w efekcie czego glukoza wchłania się do komórek, a jej poziom we krwi spada. Gwałtowny spadek poziomu cukru we krwi może wywołać senność.

Senność po jedzeniu może wynikać z rodzaju spożywanych pokarmów. W niektórych produktach spożywczych, takich jak mięso, soja, sery, występują większe ilości niezbędnego do produkcji serotoniny aminokwasu – tryptofanu. Zarówno wysoki poziom serotoniny, jak i sam tryptofan, mogą przyczyniać się do nadmiernego odczuwania senności.

Jak unikać senności po jedzeniu?

Jeśli przyczyną senności po posiłkach jest fizjologia, a nie konkretna choroba, wówczas można z powodzeniem zwalczać ją we własnym zakresie. Trudno jednak samemu określić przyczynę tej dolegliwości. Do tego niezbędna jest konsultacja z lekarzem i wykonanie zleconych badań.

W przypadku rozpoznania choroby wywołującej senność po posiłkach, należy się ściśle trzymać wskazówek udzielonych przez lekarza prowadzącego.

Gdy u podstaw senności wykluczymy przyczyny patologiczne, możemy z ospałością poposiłkową walczyć na własną rękę. Przede wszystkim zadbajmy o zrównoważony sposób odżywiania się. Nie opychajmy się bogatym w cukry jedzeniem! Powinniśmy pięć razy dziennie sięgać po obfitujące w błonnik pokarmowy posiłki, bez nadmiaru węglowodanów.

Za dnia wybieraj produkty spożywcze o dużej zawartości białka. Sięganie po pokarmy wysokobiałkowe przyczynia się do przenikania dużej ilości aminokwasów do mózgu, co może mieć efekt pobudzający zmysły i poprawiający samopoczucie. Uwalniana po jedzeniu insulina stymuluje transport aminokwasów przez błony komórkowe.

Unikajmy popijania posiłków słodkimi napojami, takimi jak słodzone napoje gazowane, soki, kompot itp. Ze słodkości najlepiej w ogóle zrezygnujmy. Po jedzeniu warto udać się na krótki spacer (20 minut zupełnie wystarczy), co pozwoli odpowiednio dotlenić mózg.

Kategorie