Czym zastąpić biały cukier? Czy słodzik erytrol jest zdrowy?

Swoją słodkością erytrytol przypomina biały cukier, a przy tym cechuje się bardzo niską kalorycznością. Uchodzący za dobroczynny dla zdrowia, słodzik ten zalecany jest osobom chorującym na cukrzycę, ale nie tylko. Czy rzeczywiście erytrytol pozytywnie wpływa na organizm i może być bezpiecznie spożywany?

Erytrytol nie tylko wspomaga odchudzanie, gdyż kaloryczność tego słodzika jest niemalże zerowa, lecz może chronić nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Udowodniono ponadto, że korzystanie z erytrytolu w roli zamiennika białego cukru, ogranicza ryzyko rozwoju próchnicy zębów.

Czy erytrytol jest zdrowy? Ile ma kalorii

Słodzik erytrytol znany jest również pod nazwą erytrol, a więc w artykule te dwa określenia będą pojawiały się na przemian.

Podobnie jak ksylitol, sorbitol i mannitol – oznaczany symbolem E968 erytrytol, zaliczany jest do grupy alkoholi cukrowych, cechujących się niską wartością energetyczną oraz tym, że ich spożywanie nie podnosi poziomu glukozy we krwi.

W przyrodzie słodzik erytrytol występuje głównie w pyłkach kwiatów, niektórych owocach, takich jak przykładowo winogrona, gruszki, a także w algach morskich, porostach i owocach morza, kapeluszowych odmianach grzybów, w fermentowanych trunkach - takich jak wino.

W przeszłości erytrol pozyskiwano z glukozy, lub hydrolizatów skrobiowych, z wykorzystaniem drożdży, takich jak m.in. Candida magnoliae, bądź Torula. W związku z potrzebą ograniczenia kosztów produkcji, powszechnie słodzik ten wytwarzany jest z zastosowaniem drożdży Yarrowia lipolytica Wratislavia oraz gliceryny odpadowej, która powstaje m.in. przy wytwarzaniu biopaliw.

Jak smakuje słodzik erytrytol? Pomimo, iż swoim wyglądem nieco przypomina popularny biały cukier, erytrol posiada jakieś 70 proc. słodyczy charakterystycznej dla sacharozy. Co ciekawe, wywołuje on przyjemne uczucie chłodu w ustach i nie pozostawia nieprzyjemnych posmaków.

W związku z tym, że słodzik erytrol jest niemalże tak samo słodki jak cukier stołowy, może go całkiem efektownie zastępować w roli dodatku do kawy, herbaty, a nawet jako składnik domowych wypieków.

W przeciwieństwie do popularnego w Polsce białego cukru i innych słodzików, erytrytol nie jest trawiony przez nasz układ pokarmowy, przez co jest wydalany z organizmu w swojej pierwotnej formie wraz z moczem. Z tego powodu indeks glikemiczny erytrytolu wynosi zero.

W świetle badań erytrytol nie uzależnia, co oznacza, iż korzystanie z niego nie sprawia, że po krótkim czasie znów mamy ochotę zjeść, lub wypić, coś słodkiego. Słodzik erytrol ma bardzo szerokie zastosowanie. Możemy dodawać go to napojów, wypieków i wszędzie tam, gdzie zastosowalibyśmy biały cukier. Warto jednak zaznaczyć, że erytrytol nie karmelizuje się i nie ulega procesowi fermentacji. W związku z tym słodzik ten nie nadaje się do przygotowania np. karmelu, czy też ciasta drożdżowego.

Czy erytrytol jest zdrowy?

Oprócz tego, że przejście z białego cukru na erytrytol, może poprawić jakość życia osób otyłych i chorych na cukrzycę, słodzik ten posiada kilka dodatkowych zalet. Dzięki swojej zdolności do hamowania procesów fermentacji niektórych cukrów przez bakterie bytujące w jamie ustnej, erytrytol może zapobiegać rozwojowi próchnicy. Słodzik erytrytol E968 jest silnym przeciwutleniaczem, a dzięki temu jego regularne spożywanie spowalnia działanie wolnych rodników, hamuje naturalne procesy degeneracyjne zachodzące w naszym organizmie oraz poprawia odporność na infekcje. Dodatkowo erytrol pomaga ograniczać ryzyko powikłań cukrzycy, zapobiegając stanom zapalnym.

Czy erytrytol pomaga w odchudzaniu? Ile kalorii ma erytrol?

W jakim celu producenci żywności niekiedy zastępują tradycyjne związki słodzące erytrytolem? Otóż, przede wszystkim, chodzi o niską kaloryczność tego słodzika (dostarczana ilość kcal jest naprawdę znikoma), dzięki czemu produkty końcowe mogą być reklamowane jako sprzyjające utrzymaniu idealnej masy ciała. Poza tym ciekawostką może być fakt, iż ten substytut białego cukru pełni w przemyśle spożywczym dodatkową funkcję. Producenci żywności z powodzeniem stosują go jako wzmacniacz aromatu, zagęszczacz i utrwalacz oryginalnych właściwości wyrobu.

Erytrytol dostarcza nam bardzo mało kalorii – jakieś 10 razy mniej niż popularny biały cukier. Z tego powodu - jeśli zależy nam na utrzymaniu smukłej sylwetki - warto go włączyć do codziennej diety jako substytut białego cukru, którego jeden gram to aż 4 kalorie.

Badania przeprowadzone w 2015 roku w Chinach potwierdziły pozytywny wpływ erytrolu na ludzki organizm. Pomimo tego, w trakcie badań na szczurach laboratoryjnych zauważono, że wbrew pozorom, przyzwyczajanie mózgu do słodkiego smaku - nawet takiego, który pochodzi z teoretycznie zdrowych, naturalnych słodzików - też może mieć swoje skutki uboczne. U zwierząt karmionych słodzikami odnotowano częstsze przypadki niedokrwienia mózgu oraz zbyt niskiej aktywności naczyń włosowatych.

Czy erytrytol jest bezpieczny?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała erytrytol za całkowicie bezpieczny dodatek do żywności. W Polsce od roku 2008 dozwolone jest jego stosowanie jako składnik niektórych wyrobów przemysłu spożywczego. Wówczas może widnieć na etykiecie produktów pod tajemniczym symbolem E968. Zarówno w USA, jak i w Azji Południowo-Wschodniej, erytrol (E968) może być dodatkowo stosowany jako słodzik w napojach i jogurtach.

U niektórych osób, nadmierne spożycie słodzika erytrolu może wywołać nieprzyjemne reakcje ze strony układu pokarmowego, takie jak wzdęcia, bóle brzucha, biegunka.

Bezpieczna ilość, po spożyciu której nie powinny pojawić się w.w. objawy, wynosi od 0,5 do 1 g substancji na 1 kg masy ciała.

Na ogół nie ma powodów do obaw o wystąpienie poważnych skutków ubocznych związanych ze stosowaniem słodzika erytrytolu w nadmiarze. Ludzki organizm nie metabolizuje go, przez co każda ilość spożytego słodzika jest wydalana wraz z moczem.

Erytrytol – opinie

Większość osób, które miały okazję stosować erytrytol i poznać jego właściwości, wyraża pozytywne zdanie na jego temat. Ceni się go – przede wszystkim - za niski indeks glikemiczny i przyjemny smak.

Czy erytrol mogą przyjmować dzieci?

Jeżeli nie ma ku temu specyficznych dla danego osobnika przeciwwskazań, wówczas słodzik erytrol można dodawać do napojów i potraw spożywanych przez dzieci. Co więcej, mogą go przyjmować zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe w trakcie zakażenia Candidą, gdyż nie sprzyja on dalszemu rozwojowi pasożytów.

Z roku na rok odnotowuje się coraz większą liczbę przypadków cukrzycy wśród dzieci i młodzieży. W tej chorobie warto zastązpić erytrytolem tradycyjne metody słodzenia napojów i potraw. Może to znacznie ograniczyć potencjalne ryzyko chorób układu krążeniowego.

Czym zastąpić cukier? Erytrol czy ksylitol? Jakie są różnice pomiędzy tymi dwoma słodzikami?

Zarówno erytrol, jak i ksylitol są substancjami naturalnie występującymi w przyrodzie. Obydwa słodziki zapobiegają próchnicy, a spożyte w nadmiernych ilościach mogą wywołać dolegliwości ze strony układu trawiennego.

Słodzik ksylitol, zwany potocznie cukrem brzozowym, jest zbliżony pod względem słodkości do białego cukru. Jak się bowiem okazuje, zawartość jednej łyżeczki ksylitolu jest słodka porównywalnie do takiej samej ilości cukru stołowego, lecz o 40 procent mniej kaloryczna.

Słodzik erytrol jest tylko w 70-procentach tak słodki jak sacharoza, czyli biały cukier stołowy. Za to pozostaje niemalże pozbawiony kalorii i jest w całości wydalany z organizmu wraz z moczem. Nie fermentuje w jelitach i nie uzależnia tak bardzo jak biały, tradycyjny cukier. Erytrol wywiera nieco łagodniejszy wpływ na nasz układ pokarmowy niż ksylitol.

Kategorie