Wpływ witaminy C na odporność

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, większości z nas kojarzy się ze wzmacnianiem odporności organizmu. Suplementy zawierające ją w swoim składzie cieszą się popularnością szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, czyli okresie częstych infekcji. Czy jednak witamina C rzeczywiście wspomaga układ immunologiczny i chroni nas przed chorobami?

Czy witamina C poprawia odporność?

Witamina C – czy wspiera odporność?

Witamina C na odporność wpływa wielokierunkowo. Przede wszystkim substancja zwiększa aktywność białych krwinek. Ponadto zmniejsza replikację wirusów i sprawia, że rzadziej chorujemy na zapalenia płuc. Witamina C działa też antyhistaminowo, dlatego zmniejsza nasilenie niektórych objawów infekcji. Ma również działanie przeciwutleniające. Neutralizuje aktywność wolnych rodników wyniszczających komórki organizmu. Dzięki tym właściwościom substancja wzmacnia układ immunologiczny i usprawnia jego działanie.

Kwas askorbinowy wspiera odporność i przyspiesza gojenie się ran. Uszczelnia naczynia krwionośne, przeciwdziała krwawieniu dziąseł, spowalnia procesy starzenia się skóry, obniża ciśnienie oraz reguluje produkcję kolagenu. Witamina C odgrywa też ważną rolę w syntezie kortykosteroidów. Te z kolei wywierają wpływ na działanie układu immunologicznego. Dodatkowo kwas askorbinowy wpływa na przyswajanie żelaza będącego istotnym pierwiastkiem dla odporności organizmu i szeroko pojętego zdrowia. Ponadto witamina C jest niezbędna skórze, czyli pierwszej barierze oddzielającej organizm od patogenów i niekorzystnych czynników środowiska zewnętrznego.

Witamina C a przeziębienia

Czy przyjmowanie witaminy C na odporność może uchronić nas przed przeziębieniami? Tak, jeśli zażywamy ją w dużych dawkach, jakie zawiera np. witamina c 1000, i jesteśmy osobami wykonującymi intensywny wysiłek fizyczny, np. maratończykami. W takich przypadkach suplementacja witaminą C rzeczywiście zmniejsza występowanie choroby przeziębieniowej. Ogranicza ryzyko infekcji nawet o 50%. W przypadku pozostałych osób przyjmowanie kwasu askorbinowego w celach profilaktycznych nie ma sensu. Suplementacja nie ograniczy częstotliwości zachorowań. Witamina C może jednak nieznacznie skrócić czas utrzymywania się objawów i w pewnym stopniu je złagodzić.

Kiedy warto rozważyć suplementację witaminą C?

Zażywanie większych ilości witaminy C na odporność jest uzasadnione w czasie infekcji. Układ immunologiczny warto zmobilizować do walki, dostarczając mu wszelkich substancji, które go wspierają. Najlepszym sposobem na zaspokojenie zapotrzebowania na witaminę C jest zdrowa, zróżnicowana dieta bogata w owoce i warzywa. Suplementacja substancją bywa zalecana w przypadku osób szczególnie narażonych na niedobory – palaczy tytoniu oraz osób starszych.

Witamina C na odporność wpływa przede wszystkim poprzez aktywowanie białych krwinek, zmniejszanie replikacji wirusów oraz zwalczanie wolnych rodników. Choć tylko w nielicznych przypadkach kwas askorbinowy może zapobiegać przeziębieniom, warto dbać o dostarczanie go sobie w odpowiednich ilościach. Podstawowym źródłem witaminy C powinna być dieta, a w sezonie jesienno-zimowym można dodatkowo wprowadzić suplementację w celu wzmacniania odporności.

Warto pamiętać, że witamina C wpływa również pozytywnie na inne procesy w organizmie, działa przede wszystkim antyoksydacyjnie, co spowalnia procesy starzeniowe w organizmie, ułatwia wchłanianie żelaza, gojenie się ran czy wpływa pozytywnie na psychikę. Skutki niedoboru są dla organizmu wszelakie od tzw. szkorbutu czyli owrzodzenia i krwawienia dziąseł oraz wypadania zębów, do kruchości i pękania naczyń krwionośnych, obrzmiałych i bolesnych stawów czy powolnego gojenia się ran.

Kategorie