Oryginalny ser Feta – Koniecznie dowiedz się dlaczego warto go często jadać!

W przeciwieństwie do popularnych w Polsce sałatkowych serów typu Feta, oryginalny i jedyny zasługujący na tą nazwę wyrób - znana Grekom od tysięcy lat odmiana serów - nie powstaje z krowiego mleka. Nie bez powodu od 14 października 2002 nazwa „Feta” jest chroniona i zastrzeżona wyłącznie dla serów pochodzących z Grecji.

Chociaż ser Feta jest pozyskiwany głównie z mleka owczego, to może zawierać do 30 proc. mleka koziego.

Ser Feta - Zdrowy czy niezdrowy?

Pomimo, iż oryginalny ser Feta cieszy się ogromną ilością zwolenników, to nie każdy z nich wie, że oprócz niepowtarzalnego, słonego, a jednocześnie kremowego smaku, który uzyskuje się w wyniku procesu marynowania, ten słynny na całym świecie ser posiada także sporo cennych właściwości prozdrowotnych.

Okazuje się, że niepozorny pod tym względem ser Feta, jest prawdziwą skarbnicą białka, witamin i minerałów, przez co w niektórych kręgach zalicza się go do najzdrowszych produktów spożywczych na świecie! Ser Feta zawiera spore ilości cennych dla naszego organizmu aminokwasów białkowych, a także wapń, witaminy B2, B5, B6, B12, A, D, żelazo, fosfor, cynk, selen, magnez, potas, miedź i mangan.

Jeśli jesteś miłośnikiem serów, poniżej znajdziesz kilka istotnych informacji, z powodu których ser Feta może stać się dla Ciebie idealnym wyborem.

Ile kalorii dostarcza ser feta?

Oryginalny ser Feta nie jest zbyt kalorycznym produktem, a proporcje pomiędzy zawartymi w nim tłuszczami, a białkiem, są dość korzystne dla zdrowia. 100 g sera Feta to wartość energetyczna rzędu 263 kcal.

Ser Feta jest lekkostrawny i wspomaga odchudzanie

Jak powszechnie wiadomo, laktoza to cukier znajdujący się w mleku i pozyskiwanych z niego wyrobach. Wiele osób nie toleruje laktozy, co oznacza, że miewa trudności z jej trawieniem.

W mleku owczym i kozim, z których produkowany jest oryginalny ser Feta, znajdują się o wiele mniejsze ilości laktozy niż w mleku krowim. Ponadto cukier ten ulega częściowemu rozkładowi podczas samego procesu produkcji sera Feta.

Oryginalny ser Feta zawiera kwas tłuszczowy znany jako sprzężony kwas linolowy (CLA). Badania wykazały, że ten rodzaj kwasu tłuszczowego może wspomagać redukcję tkanki tłuszczowej w organizmie. Przeprowadzone badania dowodzą również, że CLA może pomóc w długoterminowej poprawie składu ciała (źródło 1).

Ser Feta – aminokwas białkowy Histydyna

Białko jest nie tylko podstawowym budulcem mięśni, przez co osoby intensywnie ćwiczące potrafią docenić jego wagę w codziennym odżywianiu, ale okazuje się niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Zbyt mało białka w diecie może z czasem skutkować poważnymi kłopotami ze zdrowiem.

Co ciekawe, niektóre białka pochodzenia zwierzęcego mają dodatkowy korzystny wpływ na nasze zdrowie i mogą znacznie ograniczać ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.

W 100 gramach sera Feta znajdują się następujące ilości aminokwasów białkowych:

  • fenyloalanina - 0.675 g;
  • histydyna - 0.397 g;
  • izoleucyna - 0.803 g;
  • leucyna - 1.395 g;
  • lizyna - 1.219 g;
  • metionina - 0.368 g;
  • tryptofan - 0.2 g;
  • treonina - 0.637 g;
  • walina - 1.065 g.

Histydyna to wyjątkowy i bardzo ważny dla ludzkiego organizmu aminokwas białkowy. Zalicza się go do grupy aminokwasów względnie egzogennych. Organizm dorosłego człowieka jest w stanie syntetyzować wystarczające ilości tej substancji. W przypadku osób dorastających, dojrzewających, organizm może nie nadążać z produkcją tego aminokwasu. Z dużym uproszczeniem całego procesu, można powiedzieć, iż histydyna istotnie wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego. Wspomaga walkę z infekcjami, oraz wykazuje działanie ochronne wobec komórek nerwowych. Aminokwas ten bierze również udział w procesie trawienia.

Do typowych objawów niedoboru histydyny zalicza się uczucie ciągłego zmęczenia, niechęć do jakiejkolwiek aktywności, brak sił. W szczególności przedłużające się uczucie zmęczenia, czyli niemożność skutecznego odpoczynku, może być objawem niedoboru histydyny.

Ser Feta – Wapń dla zdrowia kości

Ser Feta dostarcza nam prawie dwa razy więcej wapnia, niż fosforu, a proporcja ta wykazuje pozytywny wpływ na zdrowie kości. Mleko owcze i kozie, z jakich powstaje ser Feta, zawiera więcej wapnia i fosforu niż mleko krowie. Z tego powodu włączenie go do diety może pomóc w osiągnięciu zalecanego dziennego spożycia wapnia.

Jak powszechnie wiadomo, wapń jest absolutnie niezbędny dla zdrowia kości, w tym również zębów. Poza tym wapń odgrywa istotne role - m.in. - w transporcie tlenu do komórek, krzepnięciu krwi, ogólnej sprawności mięśni. Nasz organizm nie wytwarza samodzielnie tego pierwiastka, co oznacza, że musimy go dostarczać z pożywienia. Wapń musi być nieustannie uzupełniany, gdyż dość szybko się go pozbywamy. Gdy nie spożywamy go w wystarczających ilościach, organizm pobiera to, czego potrzebuje, z kości, co z czasem może je znacznie osłabiać. Warto dodać, iż w utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi, pomaga witamina D. Niedobór witaminy D może mieć negatywny wpływ na stan kości i prowadzić do osteoporozy. Już 50 g sera Feta zawiera niemalże 1/4 zalecanego dziennego spożycia wapnia. Znajduje się w nim także wystarczająca ilość witaminy D, która poprawia przyswajalność tego pierwiastka w organizmie.

Ser Feta - Witamina A

Pomimo, iż witamina A jest powszechnie znana z pozytywnego wpływu na nasz wzrok, to w rzeczywistości okazuje się niezbędna do utrzymania naszej skóry w odpowiednim stanie. Poza tym, bierze istotny udział - m.in. - w procesach układu odpornościowego oraz w mechanizmach komunikacji międzykomórkowej. Ser Feta zawiera sporą ilość witaminy A, a obecny w produkcie tłuszcz wspomaga jej wchłanianie.

Ser Feta jako probiotyk?

Wykazano, że ser Feta zawiera w swoim składzie spore ilości dobroczynnych dla naszego organizmu bakterii Lactobacillus plantarum. Jak się okazuje, obecność tych bakterii w jelitach może poprawiać pracę układu odpornościowego i pozytywnie wpływać na zdrowie przewodu pokarmowego, chroniąc go przed patogenami, takimi jak E. coli i Salmonella (źródło 2).

Czy kobiety w ciąży mogą spożywać ser Feta?

Kobiety ciężarne nie powinny spożywać niepasteryzowanego sera Feta.

Kobietom w ciąży zazwyczaj odradza się spożywanie surowych warzyw i mięs, a także niepasteryzowanych produktów mlecznych, ponieważ mogą one być skażone bakterią Listeria monocytogenes. Sery wyprodukowane z niepasteryzowanego mleka mogą z dużym prawdopodobieństwem przenosić ten patogen. Dlatego ich spożywanie w przypadku ciąży nie jest najlepszym pomysłem.

Bibliografia:

1 - Web MD - Is Feta Cheese Good for You?

2 - Healthline - Feta Cheese: Good or Bad?

Kategorie