Niedobór witaminy D - Objawy niedoboru witaminy D i wynikające z niego choroby

Witamina D, która pomimo swojej potocznej nazwy jest pro-hormonem, a nie witaminą, bierze aktywny udział w regulacji stężenia zarówno wapnia, jak i fosforu we krwi. Umożliwia prawidłowe wchłanianie się wapnia w jelitach i ogranicza jego wydalanie z organizmu wraz z moczem. Ułatwia to przedostawanie się odpowiednich ilości tego pierwiastka do tkanki kostnej, przez co staje się ona mocniejsza i odporniejsza na uszkodzenia. Odbija się to również na zdrowiu naszego uzębienia, bo przecież zęby to też kości.

Objawy niedoboru witaminy D

Badania naukowe potwierdzają, że prawidłowy poziom witaminy D w organizmie znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę. Ponadto niektóre badania sugerują, że kalcytriol (hormonalnie aktywna forma witaminy D) może istotnie hamować postęp raka, spowalniając rozwój naczyń krwionośnych w tkance nowotworowej i wspomagać unicestwianie zmutowanych komórek, ograniczając w ten sposób ich proliferację i ewentualne przerzuty (źródło 1).

Witamina jest tak ważna dla ludzi, że nasz organizm nauczył się ją samodzielnie syntetyzować, ale pod warunkiem ekspozycji ciała na wystarczającą ilość promieni słonecznych. W związku z panującym w naszym kraju klimatem, obecnie niemalże 90 procent Polaków cierpi na przewlekły niedobór witaminy D (źródło 2).

Podsumowanie

Witamina D jest niezmiernie ważna dla ludzi. Bierze aktywny udział w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie, poprawia zdrowie kości i chroni nas przed chorobami.

Objawy niedoboru witaminy D

Gdy poziom witaminy D w organizmie staje się zbyt niski, nasze ciało przestaje prawidłowo funkcjonować. Zaczynamy odczuwać przewlekłe zmęczenia, częściej chorujemy.

Objawy niedoboru witaminy D - Częste infekcje

Witamina D pełni w organizmie wiele funkcji. Jedną z ważniejszych ról tej witaminy to wspieranie funkcjonowania układu odpornościowego. Dzięki niej ciało jest w stanie samo walczyć z wirusami i bakteriami, które mogą wywoływać choroby. Gdy zaczyna brakować witaminy D, stajesz się bardziej podatny na infekcje. Często łapiesz przeziębienia, choroby dróg oddechowych i grypę? Naukowcy potwierdzili, że może to mieć związek z niskim poziomem witaminy D w organizmie. Zamiast faszerować się lekami bez recepty i antybiotykami, lepiej zacznij zapobiegać - uzupełnij deficyt, a twoja odporność powinna się poprawić.

Objawy niedoboru witaminy D - Zmęczenie

Wiele osób odczuwających przewlekłe zmęczenie wiąże je z przepracowaniem i niewystarczającą ilością snu. Tymczasem za uczucie zmęczenia może w wielu przypadkach odpowiadać niedobór witaminy D!

Objawy niedoboru witaminy D - Zaburzenia snu

Niedobór witaminy D upośledza prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, prowadząc do zaburzeń snu, w tym do większego zapotrzebowania na sen, problemów ze skupieniem uwagi i częstych bólów głowy. Dolegliwości te mogą być konsekwencją zmniejszonej przyswajalności wapnia, wynikającej z niedoborów witaminy D (źródło 3).

Objawy niedoboru witaminy D - Ból pleców

Naukowcy z amerykańskiego Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej doszli do wniosku, że niedobór witaminy D może się również objawiać silnym bólem pleców. Udowodniono również, że u kobiet zachodzi ścisły związek między niskim poziomem witaminy D w organizmie, a skłonnością do utraty włosów.

Objawy niedoboru witaminy D - Zwiększone ryzyko depresji

Badacze z Harvard Medical School dowiedli, że niedobór witaminy D może zwiększać ryzyko rozwoju depresji, gdyż witamina ta wpływa na uwalnianie się serotoniny i dopaminy w mózgu, a odpowiedni poziom tych dwóch hormonów ma kluczowe znaczenie dla naszego samopoczucia.

Objawy niedoboru witaminy D - Bóle stawów

Objawy niedoboru witaminy D – Wypadanie włosów

Wypadanie włosów może być spowodowane licznymi czynnikami, takimi jak stres, nieodpowiednia dieta, osłabienie odporności. Specjaliści zaznaczają, że winę za to może ponosić deficyt witaminy D w organizmie. Naukowcy z Uniwersytetu w Kairze dowiedli, że istnieje powiązanie między niskim poziomem witaminy D, a skłonnością do wypadania włosów u kobiet. Okazuje się, iż niedobór witaminy D zakłóca cykl życia włosów, prowadzi do przerzedzania się fryzury i wzmożonego wypadania.

Podsumowując, bbjawy niedoboru witaminy D w organizmie to - między innymi:

  • większa podatność na infekcje;
  • uczucie zmęczenia;
  • bóle stawów i mięśni;
  • pogorszenie nastroju;
  • spowolniony proces gojenia się ran;
  • bezsenność;
  • wypadanie włosów.

Niedobór witaminy D może być przyczyną wielu ciężkich chorób

Nieleczony niedobór witaminy D może z czasem przyczyniać się do rozwoju poważnych komplikacji zdrowotnych, w tym przewlekłych chorób:

  • zespół chronicznego zmęczenia;
  • nadciśnienie;
  • depresja;
  • fibromialgia;
  • otyłość;
  • cukrzyca;
  • osteoporoza;
  • choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera.

Niedobór witaminy D - Słabsze kości

Niedobór witaminy D z czasem prowadzi do miękkich kości u dzieci (krzywicy) i kruchych, zniekształconych kości u osób dorosłych (osteomalacja) (źródło 4). Ucierpieć może również zmysł słuchu, gdyż struktura kosteczki ucha wewnętrznego (tzw. ślimaka) staje się porowata, co upośledza przekazywanie impulsów nerwowych do mózgu.

Niedobór witaminy D - podwyższone ryzyko raka

Badania potwierdzają, że przewlekły niedobór witaminy D to zwiększone ryzyko niektórych rodzajów raka (źródło 5), ciężkich chorób sercowo-naczyniowych, stwardnienia rozsianego i autyzmu.

Wyniki licznych badań wskazują ponadto, że niedobór witaminy D wiąże się ze zwiększoną śmiertelnością. Dotyczy to zarówno umieralności ogólnej, jak i u chorujących na nowotwory, u których zwiększenie podaży witaminy D poprawia rokowanie oraz zmniejsza ryzyko nawrotu choroby (źródło 6).

Podsumowanie

Niedobór witaminy D w organizmie może początkowo objawiać się - między innymi - uczuciem zmęczenia, wyczerpaniem, bezsennością. Długoterminowy, nieleczony niedobór witaminy D zwiększa ryzyko rozwoju ciężkich i przewlekłych chorób.

Niedobór witaminy D - dzienne zapotrzebowanie i źródła witaminy D

Naszym podstawowym źródłem witaminy D jest ekspozycja na działanie promieni słonecznych. W organizmie witamina D3 jest wytwarzana z 7-dehydrocholesterolu, syntetyzowanego w skórze pod wpływem promieniowania UVB. W naszym kraju synteza skórna witaminy D3 może być efektywna jedynie w okresie od maja do września, pomiędzy godziną 10:00 a 15:00, gdy chmury nie przysłaniają słońca.

Dieta pokrywa zaledwie 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę D, która w produktach spożywczych występuje pod postacią witaminy D2 (ergokalcyferol) oraz witaminy D3 (cholekalcyferol). Ergokalcyferol jest obecny głównie w drożdżach i w grzybach, natomiast cholekalcyferol w niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak przykładowo:

  • tłuste ryby morskie (np. łosoś, sardynki, makrela);
  • oleje rybie (tran);
  • jaja;
  • wątróbka;
  • mięsa czerwone i drobiowe.
Objawy niedoboru witaminy D - Źródła w pożywieniu

Badania jednoznacznie potwierdzają, że w przypadku braku podstawowego źródła witaminy D, jakim jest synteza skórna, nawet urozmaicona dieta nie pozwala pokryć dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Wynika z tego, że Polacy powinni uzupełniać braki witaminy D korzystając z odpowiednich preparatów leczniczych, bądź suplementów diety.

Zalecane dziennie dawkowanie witaminy D jest zależne od wielu czynników, w tym wieku, płci, koloru skóry, karnacji, stanu zdrowia. Biali dorośli i zdrowi ludzie mieszkający w Polsce generalnie powinni codziennie przestrzegać następującego dawkowania:

  • od września do kwietnia - 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę);
  • od maja do sierpnia - 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę) - tylko wówczas, gdy nie można zagwarantować odpowiedniej syntezy skórnej witaminy D.

Dawkowanie zależy jednak od masy ciała. Przed rozpoczęciem przyjmowania preparatów zawierających witaminę D wskazane jest wykonanie badania stężenia 25-(OH) D we krwi, oraz skonsultowanie wyników z lekarzem, lub farmaceutą.

Podsumowanie

Warunki klimatyczne panujące w naszym kraju sprawiają, że żadna dieta nie zaspokoi naszego dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Aby nie doprowadzić do jej niedoboru w organizmie konieczne staje się korzystanie z odpowiednich preparatów leczniczych, bądź suplementów diety.

Niedobór witaminy D - Kiedy sięgać po preparaty z witaminą D?

W Polsce suplementacja witaminy D okazuje się konieczna, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Osoby spędzające dużo czasu w zamkniętych pomieszczeniach, sklepach, biurach itp. powinny przyjmować suplementy diety z witaminą D również w pozostałych miesiącach, poza okresami spędzanymi na wakacjach w bardziej nasłonecznionych krajach!

Bibliografia:

1 – Medical News Today – What are the health benefits of vitamin D? 2 – Nauka w Polsce – Ekspert: ponad 90 proc. Polaków ma niedobory witaminy D; 3 – Rzeczpospolita – 8 sygnałów, że może brakować witaminy D; 4 – Web MD – The Truth About Vitamin D: Why You Need Vitamin D; 5 – Onet Zdrowie – Osiem częstych objawów niedoboru witaminy D; 6 – mp.pl – Witamina D – jaka dawka jest bezpieczna?
Kategorie