Chcesz uniknąć udaru? Spożywanie tych produktów redukuje ryzyko

śr., 26/02/2020 - 22:14
Przyczyny udaru mózgu mogą być rozmaite, jednak wszystkie wiążą się z zaburzeniami w układzie krwionośnym. Mogą one powodować zator, zakrzep, nagły wzrost, lub spadek ciśnienia tętniczego krwi, a tym samym prowadzą do zmian w krążeniu krwi w określonych obszarach mózgu.

Udar mózgu, a dieta


Udary dzielimy na niedokrwienne i krwotoczne. Udar niedokrwienny powstaje wówczas, gdy tętnica zaopatrująca jakąś część mózgu w krew staje się niedrożna, tzn. krew nie przepływa przez nią w ogóle, lub przepływa w niewłaściwy sposób. Powszechną przyczyną zwężenia światła tętnic są blaszki miażdżycowe. Inną częstą przyczyną zatkania tętnic jest ich zablokowanie przez skrzeplinę powstałą w sercu, np. w efekcie migotania przedsionków (źródło 1).

Udar krwotoczny mózgu spowodowany jest pęknięciem naczynia mózgowego. Występuje on o wiele rzadziej, niż udar niedokrwienny, jednak jest bardziej groźny (źródło 2). Do udaru krwotocznego może prowadzić przykładowo pęknięcie tętniaka mózgu.

Udar mózgu - Czy dieta ma na to wpływ?



Naukowcy postanowili sprawdzić, w jakim stopniu - i czy w ogóle - przyzwyczajenia żywieniowe zwiększają, lub zmniejszają ryzyko udaru mózgu, zarówno w jego niedokrwiennej, jak i krwotocznej odmianie. Badania przeprowadzone z udziałem ponad 400 tysięcy osób jednoznacznie wykazują, że to, jak się na co dzień odżywiamy, ma ogromny wpływ na ryzyko wystąpienia udarów.

Zdaniem autora badań, których wyniki opublikowano na łamach prestiżowego periodyku European Heart Journal, najważniejszym odkryciem jest to, że wyższe spożycie błonnika pokarmowego, pochodzącego głównie z owoców i warzyw, okazuje się być mocno powiązane z obniżeniem ryzyka udaru niedokrwiennego mózgu (źródło 3).


Podsumowanie
Wyniki badań dowodzą, że sposób w jaki się na co dzień odżywiamy ma ogromny wpływ na ryzyko wystąpienia udaru mózgu.


Udar mózgu, a dieta



Zdaniem badaczy, u osób, które spożywały większe ilości owoców, warzyw, błonnika i produktów mlecznych, ryzyko wystąpienia udaru niedokrwiennego było o wiele niższe, ale nie stwierdzono tego samego powiązania diety z udarem krwotocznym.

Wyniki badań dowiodły, że zjedzenie większej ilości jaj przyczyniało się do wyższego ryzyka udaru krwotocznego. Badacze nie powiązali żadnego konkretnego produktu spożywczego ze statystycznie istotnym wyższym ryzykiem udaru niedokrwiennego.

Naukowcom udało się wykazać, że całkowita ilość dzienna spożywanego błonnika (w tym błonnika pochodzącego z owoców, warzyw, zbóż, roślin strączkowych, orzechów i nasion) wywierała największy wpływ na poziom ryzyka udaru niedokrwiennego. Każda dodatkowa dzienna porcja błonnika w wysokości 10 gramów ograniczała to ryzyko o kolejne 23 procent, co przekłada się na dwa razy mniej udarów na 1000 osób w ciągu 10 lat. W rzeczywistości, same owoce i warzywa odpowiadały za obniżenie ryzyka o 13 procent na każde 200 g dziennego spożycia, co odpowiada jednemu udarowi mniej na 1000 osób w ciągu 10 lat.


Podsumowanie
Badania potwierdzają, że dieta bogata w warzywa i owoce znacznie redukuje ryzyko wystąpienia niedokrwiennego udaru mózgu.


Jak zmniejszyć ryzyko udaru?



Coraz częściej dowiadujemy się o tym, że diety roślinne chronią nas, ograniczając ryzyko wielu chorób, takich jak choroby serca, czy udar.

Zgodnie z zaleceniami badaczy, aby zapobiegać udarom, osoby jedzące zbyt małe ilości warzyw i owoców powinni jak najszybciej zwiększyć ich dzienne spożycie.
Wyższe spożycie czerwonego mięsa i jajek może również prowadzić do wyższego poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi, a także zwiększać ryzyko udaru.

Bibliografia:

1 – mp.pl – Udar mózgu;
2 – Poradnik Zdrowie – Udar krwotoczny mózgu (krwotok śródmózgowy): objawy, przyczyny, leczenie;
3 – European Hart Journal –The associations of major foods and fibre with risks of ischaemic and haemorrhagic stroke: a prospective study of 418 329 participants in the EPIC cohort across nine European countries.