Awokado

Ze względu na swoje walory smakowe, wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne, awokado uchodzi za bardzo niezwykły owoc. Co ciekawe, nie tylko sam miąższ pozytywnie wpływa na nasze zdrowie, ale także ogromna pestka tego owocu!

Awokado - Co to za owoc?

Awokado, znany także jako gruszka smaczliwka, jest owocem drzew z rodziny wawrzynowatych (Lauraceae), które naturalnie występują w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej, a także w Azji południowo-wschodniej. Owoce te mogą być kulistawe i drobne lub większe i jajowate. Gruby egzokarp (skóra) otacza miąższ oraz pojedynczą pestkę z cienką łupiną nasienną.

Czy warto jadać awokado?

Owoce, o których tutaj mowa, stanowiły bardzo istotny element jadłospisu Azteków, którzy z uwagi na specyficzny kształt tych owoców, nazywali je „jądrami rosnącymi na drzewach”. Co jednak istotne, określenie stosowane przez Azteków nie odnosiło się jedynie do kształtu owoców, gdyż w rzeczywistości gruszka smaczliwka jest też znanym i cenionym afrodyzjakiem.

Awokado

Smaczliwka jest niezwykle pożywnym owocem. Dostarcza nam mnóstwo cennych składników odżywczych, w tym kilku ważnych witamin z grupy B oraz zdrowych kwasów tłuszczowych.

Wartości odżywcze na 100 g owocu:

  • wartość energetyczna: 161 kcal;
  • tłuszcze: 15 g;
  • białko: 2 g;
  • błonnik: 7 g;
  • węglowodany: 8 g;
  • ryboflawina (B2): 10 proc. RDI;
  • niacyna (B3): 11 proc. RDI;
  • kwas pantotenowy (B5): 28 proc. RDI;
  • pirydoksyna (B6): 15 proc. RDI;
  • folian: 20 proc. RDI;
  • witamina C: 11 proc. RDI;
  • witamina E: 14 proc. RDI;
  • witamina K: 17 proc. RDI;
  • magnez: 7 proc. RDI;
  • miedź: 21 proc. RDI;
  • mangan: 6 proc. DV;
  • potas: 10 proc. RDI;

Z powyższej listy łatwo jest wywnioskować, iż gruszka smaczliwka obfituje w składniki odżywcze, których zazwyczaj brakuje w codziennym jadłospisie wielu osób. Chodzi przykładowo o magnez, witaminę B6, witaminę C, witaminę E i kwas foliowy.

Już połowa średniej wielkości owocu dostarcza z reguły około 10 procent dziennego zapotrzebowania na potas. Jak powszechnie wiadomo, przewlekły niedobór tego pierwiastka może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, a czasami nawet życia. Jak się bowiem okazuje, potas jest niezbędny w wielu krytycznych procesach zachodzących w ludzkim organizmie. Bierze udział – między innymi – w regulacji ciśnienia krwi i umożliwia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Codzienne przyjmowanie zalecanej dawki potasu może ograniczać ryzyko chorób układu krążeniowego.

Awokado - Wartości odżywcze

Niezwykle ważnymi składnikami odżywczymi, jakich dostarcza nam wspomniany owoc, są witaminy z grupy B, a w szczególności witamina B6, która nie tylko chroni ludzki organizm przed rozwojem stanów zapalnych, ale na dodatek ogranicza ryzyko uszkodzeń wynikających ze stresu oksydacyjnego. Gdy brakuje tej witaminy, organizm staje się o wiele bardziej podatny na różnego rodzaju choroby.

Smaczliwka zawiera zatem cały szereg składników odżywczych, które okazują się niezbędne dla optymalnej kondycji całego organizmu. Regularne spożywanie tego niezwykłego owocu może znacznie podnieść ogólny poziom jakości codziennej diety.

Awokado to naprawdę zdrowy owoc!

Regularne spożywanie awokado może bardzo pozytywnie wpływać na serce. Dlaczego? Otóż, naturalna witamina E, idealne proporcje kwasów tłuszczowych omega-3, omega-6, omega-9, glutation i kwas oleinowy zawarte w tym owocu stanowią idealny eliksir chroniący cały układ krążeniowego. Ponadto, owoc ten zawiera kwas foliowy i wspomnianą już wcześniej dawkę potasu. Te dwa składniki mogą dodatkowo ograniczać ryzyko rozwoju chorób serca. Z wymienionych tutaj względów, spożywanie owocu, o którym mowa, można śmiało uznać za istotną część profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych.

Awokado - Korzystny wpływ na zdrowie serca

Awokado może wspomagać mechanizmy związane z odpornością, pracę wątroby, funkcjonowanie narządu wzroku, a także zwiększać gęstość kości, co jest niezwykle ważne w zapobieganiu osteoporozy. Badania dowodzą, iż dzięki swoim właściwością wzmacniającym i regenerującym organizm, owoc ten może wspomagać leczenie białaczki szpikowej i niektórych innych nowotworów.

Smaczliwka powszechnie uchodzi za skarbnicę tak zwanego beta-sisterolu, który podobnie jak nienasycone kwasy tłuszczowe, może redukować stężenie „złego” cholesterolu (LDL) we krwi.

Pomimo niezaprzeczalnego faktu, iż wspomniany owoc jest tłusty, to zawarte w nim kwasy tłuszczowe są dobroczynne dla naszego organizmu. Są to bowiem tłuszcze jednonienasycone, które ułatwiają przyswajanie witamin i minerałów. Z tego powodu, awokado warto jadać w połączeniu z innymi warzywami i owocami - bogatymi w witaminy i minerały.

Awokado zawiera luteinę – przeciwutleniacz, który może redukować ryzyko powstawania i rozwoju niektórych chorób narządu wzroku.

Ten owoc spiera pracę układ pokarmowego

Dzięki zawartości specyficznych enzymów, awokado wywiera kojące działanie na błonę śluzową żołądka. Ponadto owoc ten jest bogatym źródłem błonnika, który nie tylko spowalnia wchłanianie cukrów z przewodu pokarmowego do krwiobiegu, ale także wspomaga funkcje trawienne.

Awokado - Ten owoc może sprzyjać odchudzaniu

Smaczliwka może pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała

Pomimo, iż awokado jest dość kalorycznym produktem spożywczym, to zawiera mnóstwo cennych składników odżywczych, a dzięki obecnemu w nim błonnikowi pokarmowemu, znacznie zwiększa uczucie sytości.

Jak powszechnie wiadomo, ludzie spożywający większe ilości błonnika pokarmowego, mają tendencję do utrzymywania zdrowszej masy ciała w porównaniu z tymi, którzy stosują dietę bardziej ubogą w ten składnik.

W rzeczywistości, wiele badań powiązało regularne spożywanie awokado z utratą masy ciała, poprawą sytości i zmniejszeniem tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha.

Awokado zawiera całą gamą pozytywnie wpływających na zdrowie składników

Pestka awokado i jej mało znane właściwości

Pomimo, iż w niektórych zakątkach świata jej właściwości lecznicze znane są od stuleci, to pestka z awokado całkiem do niedawna uznawana była przez Polaków za zupełnie zbędną część owocu. Obecnie naukowcy przyglądają się jej coraz bliżej, a my zaczynamy stopniowo doceniać jej rzadko spotykane w przyrodzie właściwości lecznicze. Badacze potwierdzają, że substancje zawarte w pestce smaczliwki, mogą zwalczać wirusy, zapobiegać chorobom układu krążeniowego, a nawet niszczyć komórki nowotworowe! To nie wszystko! Zdaniem lekarzy pestka z awokado opóźnia procesy starzenia się skóry, mózgu, serca oraz wszystkich komórek i tkanek jakie znajdują się w naszych ciałach.

Pestki awokado

W Polsce awokado stało się popularne całkiem niedawno, lecz stosunkowo szybko zyskało sławę owocu o niezwykle oryginalnym smaku i bogactwie wartości odżywczych. Smaczliwka jest bowiem prawdziwą skarbnicą nienasyconych kwasów tłuszczowych, cennych dla naszego zdrowia witamin i minerałów, błonnika pokarmowego, antyoksydantów oraz aminokwasów. Dzięki swoim właściwościom prozdrowotnym owoc ten doczekał się również zastosowania w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym.

Do tej pory skupialiśmy się jednak wyłącznie na miąższu, a ogromna pestka pozostawała jedną wielką niewiadomą. Najnowsze badania naukowe wykazały jednak, że ta tajemnicza pestka jest całkiem jadalna, a nawet bardzo zdrowa dla naszego organizmu. Co więcej – zawiera znacznie więcej prozdrowotnych substancji niż smaczny miąższ! Pomimo, iż jej smak nie jest porywający, to pestka awokado jest bardzo cenna dla naszego zdrowia i naprawdę warto ją jadać. Coraz częściej, mimo jej twardej konsystencji i gorzkiego smaku, zwolennicy zdrowego odżywiania się włączają ją do diety.

Awokado, czyli gruszka smaczliwka!

Pestka z awokado może zawierać nawet dwa razy więcej substancji korzystnie wpływających na nasze zdrowie niż sam miąższ owocu! To masywna ilość roślinnych przeciwutleniaczy, wśród których znajdują witaminy A i E, niezwykle cenne polifenole i antyrakowe karotenoidy. Te wartościowe dla naszego zdrowia składniki pestki skutecznie przeciwdziałają chorobom nowotworowym, opóźniają naturalne procesy degeneracyjne organizmu, hamują zmiany miażdżycowe i zapobiegają chorobom degeneracyjnym.

Pestki z awokado dobrze wpływają na nasze zdrowie!

Pestki, które wspaniale wpływają na zdrowie!

Znajdujące się w nasionach awokado antyoksydanty skutecznie wzmacniają nasz układ odpornościowy, a ponadto są bardzo efektywne w walce z cukrzycą, astmą i artretyzmem!

Powszechnie wiadomo, że jednonienasycone kwasy tłuszczowe mogą przyczyniać się do zmniejszenia poziomu złego cholesterolu we krwi, redukując ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Pestka smaczliwki jest bogata w tego typu tłuszcze. Badania opublikowane w roku 2015 jasno dowodzą, że włączenie awokado do codziennej diety, skutecznie zbija nie tylko zły cholesterol, lecz poprawia wartości całego zakresu lipidogramu (źródło 1). W badaniach wzięto pod uwagę wyłącznie miąższ owocu, lecz naukowcy obecnie potwierdzają, że pestka działa w tym kierunku o wiele silniej i daje nam jeszcze więcej zdrowia!

Badania nad pestkami z awokado wykazują ponadto, że ta część owocu jest nie tylko w stanie zwalczać hipercholesterolemię, ale może również okazać się niezwykle przydatna w leczeniu nadciśnienia tętniczego, stanów zapalnych i cukrzycy (źródło 2).

Awokado to niezwykły owoc z jeszcze bardziej osobliwą pestką!

Pestki awokado są bogate w potas, który jest świetnym środkiem rozszerzającym naczynia krwionośne. Potas pomaga rozluźnić napięcie naczyń krwionośnych, a tym samym obniżyć wysokie ciśnienie tętnicze. Potas w dużej mierze neutralizuje działanie sodu, co dodatkowo reguluje ciśnienie krwi. Badania naukowe wykazały, że dieta bogata w potas może zredukować zbyt wysokie ciśnienie krwi w takich samym stopniu, co przyjmowanie leczniczego chlorku potasu! To pośrednio zmniejsza ryzyko śmiertelnych chorób serca i udarów mózgu.

Przeciwutleniacze, takie jak katechiny i procyjanidyny, obficie zawarte w nasionach awokado, skutecznie pomagają łagodzić ból, obrzęk i sztywność, wynikające ze stanu zapalnego. Tak więc pestki z tego owocu mogą okazać się pomocne w leczeniu trądziku, astmy, zapalenia zatok, miażdżycy tętnic, celiakii, kataru siennego, choroby zapalnej jelit, wrzodziejącego zapalenia okrężnicy, choroby Crohna, reumatoidalnego zapalenia stawów, śródmiąższowego zapalenia pęcherza moczowego, a nawet raka!

Szczególnie interesujące okazują się być właściwości antyrakowe składników pestki z awokado. Badania naukowe opublikowane w 2015 r. na łamach prestiżowego periodyku „Cancer Research Journal” wykazują, że ekstrakt z tej części owocu jest niezwykle skuteczny w zwalczaniu komórek ostrej białaczki szpikowej. Co więcej, nie niszczy on zdrowych komórek organizmu, a zatem w efekcie terapii nie pojawia się ryzyko jakichkolwiek niepożądanych skutków ubocznych.

Ekstrakt z pestki smaczliwki może zwalczać komórki rakowe

Badania opublikowane w American Journal of Chinese Medicine potwierdzają, że zawarte w pestce z awokado katechiny oferują liczne korzyści zdrowotne. Te substancje wykazują właściwości neuroprotekcyjne, antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe i przeciwwrzodowe. Zdaniem naukowców posiadają one również zdolność hamowania stanu zapalnego jaki zachodzi w komórkach nowotworowych (źródło 3).

Wyniki badań naukowych, opublikowane na łamach Journal of Basic and Clinical Physiology and Pharmacology, potwierdzają obecności saponin, alkaloidów i terpenoidów w ekstraktach pozyskanych z pestek smaczliwki. Zdaniem naukowców, substancje te mogą w naturalny sposób łagodzić objawy choroby Alzheimera (źródło 4).

Obecny w pestkach z awokado błonnik pokarmowy spowalnia przyswajanie się cukrów prostych z pokarmów, poprawia metabolizm, częściowo chroni nas przed cukrzycą, a ponadto reguluje trawienie, poprawiając perystaltykę jelit. Błonnik ten może również przeciwdziałać formowaniu się kamieni żółciowych i eliminować metale ciężkie z organizmu.

Pestka z awokado zawiera ponadto duże ilości magnezu, wapnia i witamin z grupy B, które regulują pracę serca i układu nerwowego. Jest bardzo bogata w luteinę - karotenoid, który może poprawić ostrość widzenia i chronić nas przed chorobami oczu związanymi z podeszłym wiekiem.

Przepis - Jak przygotować twardą pestkę awokado do zjedzenia

Ponieważ pestka awokado jest dość twarda, to aby przygotować ją do spożycia należy trochę się napracować!

Przepis - Przygotowanie twardej pestki awokado do spożycia

W pierwszej kolejności należy pestkę pozbawić wody, wysuszając je w nasłonecznionym miejscu lub na kaloryferze. Alternatywnie można włożyć pestkę na 120 minut do rozgrzanego do 120°C piekarnika.

Po wysuszeniu, pestkę należy starannie obrać ze skórki i wstępnie pokruszyć młotkiem lub tłuczkiem do mięsa zamykając je w tym celu w woreczku, po czym zmielić na drobny proszek w blenderze o dużej mocy lub z zastosowaniem podobnego kuchennego urządzenia. Wysuszoną pestkę można także zetrzeć ręcznie na tarce, lecz wymaga to nieco większego wysiłku i odrobiny cierpliwości.

Proszek z pestki z awokado ma naprawdę gorzki smak. Z tego powodu nie zalecamy bezpośrednio go spożywać. Najrozsądniejsze wydaje się być jego stosowanie w charakterze przyprawy do warzywnych koktajli, sałatek, sosów, a także zup. Alternatywnie proszek ten można zaparzyć w postaci herbaty – z dodatkiem innych ziół, czy miodu, co wystarczająco zniweluje charakterystyczną goryczkę. Spożycie od połowy do maksymalnie 1 czubatej łyżeczki dziennie proszku otrzymanego z nasiona gruszki smaczliwki pozwoli nam w pełni wykorzystać prozdrowotne właściwości tych pestek.

Dziękujemy za zainteresowanie publikowanymi przez nas artykułami! Aby być na bieżąco z codziennymi aktualizacjami, zapraszamy Cię do śledzenia naszej strony w serwisie Facebook, naszego profilu na Pintereście oraz na Twitterze! Możesz również dołączyć do naszej całkiem nowej społeczności na Telegramie.