Nie daj się chłodom! 3 zasady zdrowego odżywiania w okresie jesienno-zimowym

Zdaniem lekarzy dieta na jesień i zimę powinna różnić się od tej wiosenno-letniej. Zwykle zmiana sposobu żywienia przychodzi nam naturalnie i wybieramy dania, które zamiast orzeźwiać, rozgrzewają oraz dodają sił do walki z infekcjami. Jednak niektórym, zwłaszcza osobom będącym na diecie, przestawienie się na bardziej treściwe posiłki przychodzi z trudem. Sprawdź, co jeść i jak się odżywiać w chłodniejsze miesiące, aby wzmocnić odporność bez przybierania na wadze.

Dieta jesienno-zimowa. Co najlepiej spożywać w okresie jesienno-zimowym?

Dieta na jesień i zimę – co warto zmienić w sposobie odżywania?

Niskie temperatury za oknem i krótsze dni wpływają nie tylko na nasz nastrój, ale i zdrowie fizyczne. Wiele osób ignoruje związek diety z porą roku kosztem obniżonej odporności. Kluczowe jest dostarczenie organizmowi składników odżywczych oraz witamin, które zadbają o mikroflorę jelitową – naturalny system autoimmunologiczny człowieka. Zdrowe odżywanie jesienią oznacza także zwrócenie uwagi na kaloryczność posiłków. Dieta powinna być treściwa, rozgrzewająca, ale nie tucząca. Jednocześnie większy wysiłek fizyczny oraz ograniczenie węglowodanowych „zapychaczy” pomoże Ci uniknąć przybrania na wadze.

Produkty i przyprawy, które Cię rozgrzeją

Dieta jesienno-zimowa. Produkty i przyprawy rozgrzewając

W chłodne dni szczególnie marzy nam się leniuchowanie pod ciepłym kocem. Jednak lepszym sposobem na rozgrzanie się jest odpowiednie jedzenie! Warto zmodyfikować swoją jesienną dietę, włączając do jadłospisu m.in.:

  • pożywne śniadania – podstawowa zasada zdrowego odżywania jesienią brzmi, że w codziennym menu powinno być jak najwięcej ciepłych posiłków. Wyższa temperatura jedzenia sprzyja trawieniu, a dodatkowo poranna owsianka lub jaglanka to prawdziwe bomby witaminowe oraz cenne źródło błonnika;
  • pikantne przyprawy – naturalnie podnoszą temperaturę ciała oraz wspomagają metabolizm. Te korzenne, jak imbir, cynamon, goździki, doskonale sprawdzą się w potrawach na słodko oraz daniach kuchni orientalnej i nie tylko;
  • gorące napoje – najlepszym sposobem na rozgrzanie się jest kubek ciepłego, aromatycznego napoju. Wybieraj owocowe herbatki z dodatkiem soku z czarnego bzu, miodu oraz przypraw;
  • zupy – podczas gdy latem stawiamy na chłodniki, w diecie jesiennej nie może zabraknąć przepysznych zup-kremów. Świetnie nadadzą się do tego jarzyny z polskich ogrodów: dynie, marchewki, cebule, buraki. Nie zapominaj o bogatych w białko warzywach strączkowych jak fasola, soczewica czy cieciorka.

Witaminy i minerały, których szczególnie potrzebujesz

W porze jesienno-zimowej musimy szczególnie zadbać o odpowiednią porcję witamin oraz składników odżywczych. Które witaminy oraz minerały są szczególnie cenne w diecie na jesień i zimę i gdzie je znajdziemy? Podpowiadamy poniżej:

  • witaminę C, działającą na odporność i jako przeciwutleniacz, zawierają: kiszonki, czarna porzeczka, papryka, kapusta, cytrusy;
  • wsparcie odporności i zdrowia układu nerwowego zapewnią witamina D (występuje w tłustych rybach, jajach, orzechach, serach) oraz kwasy omega-3 (z tranu, olejów, tłustych ryb);
  • na prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego pozytywnie wpłyną probiotyki, które znajdziesz w jogurtach naturalnych i kiszonkach;
  • dla zdrowej skóry i kości spożywaj rośliny strączkowe, pestki dyni i jaja, zawierające cynk.

Suplementy na odporność: jakie warto przyjmować?

Dieta jesienno-zimowa. Suplementy na odporność: jakie warto przyjmować?

Zmiana diety na jesień i zimę jest ważna dla zachowania zdrowego organizmu oraz uniknięcia sezonowych zachorowań. Nie zawsze jednak produkty spożywcze dostarczą nam odpowiedniej dawki minerałów oraz witamin. Warto wówczas sięgnąć po suplementy na odporność, które pozwalają wyrównać braki niezbędnych związków. Szczególnie cenne są preparaty z witaminą D. Na jej niedobór cierpi zdecydowana większość Polaków, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, dlatego oprócz odpowiedniej diety ważna jest jej suplementacja. W aptece zaopatrzysz się również w produkty z kwasami omega-3 w postaci kapsułek z tranem lub olei. Jeśli natomiast spożywasz mało kiszonek lub nie tolerujesz laktozy, warto wybrać probiotyki ze specjalnie dobranymi szczepami bakterii.

Dbaj o siebie i trzymaj się zdrowo!

Często nie zdajemy sobie sprawy, że nasze zdrowie zależy od tego, co mamy na talerzu. Odpowiednia dieta na jesień i zimę rozgrzeje Cię w chłodny dzień, ale również wspomoże organizm w walce z infekcjami. Oprócz zdrowego odżywiania ważny jest także wybór suplementów na odporność, które warto zacząć stosować już z wyprzedzeniem. Znajdziesz je w dobrych aptekach stacjonarnych oraz internetowych.

Kategorie