Śniadaniowe błędy Polaków mogą mieć poważne skutki! Co jeść, aby było smacznie i zdrowo?

Większość Polaków jada na śniadanie co popadnie. Śpiesząc się do pracy i rozmyślając o tym, co przyniesie nam obecny dzień, jemy szybko i niezdrowo, popełniając wiele błędów żywieniowych, które nie pozostają obojętne dla naszego zdrowia. Jadamy zbyt tłusto, lub zbyt słodko. Z drugiej zaś strony, wielu z nas odpuszcza sobie całkowicie śniadanie, co daje się we znaki spadkiem energii i kiepskim samopoczuciem w późniejszych godzinach dnia.

Specjaliści ds. żywienia nieustannie powtarzają, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Aby było pożywne i zdrowe, musi być zbilansowane, zawierać odpowiednie ilości białka, tłuszczu i błonnika. Okazuje się, że pożywne i zdrowe śniadanie może być również pyszne! Co jeść aby cieszyć się smakiem i zachować pełnie energii w ciągu dnia? Przyjrzymy się najbardziej optymalnym śniadaniowym posiłkom.

Zdrowe śniadanie - Czyli co jeść, aby było smacznie i zdrowo?

Najlepsze pokarmy bogate w białko na śniadanie

Aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować, musimy regularnie dostarczać mu białka, gdyż proteiny uczestniczą praktycznie we wszystkich procesach zachodzących w naszych ciałach. Za chwilę dowiesz się które produkty - bogate w białko - warto spożywać na śniadanie.

Jajka

Jajka można przygotować na wiele sposobów. Są łatwo dostępne i niedrogie, a przy tym obfitują w cenne dla naszego organizmu składniki odżywcze, takie jak białko i żelazo. Jajka zawierają wszystkie możliwe aminokwasy białkowe, w tym także aminokwasy egzogenne, czyli takie, których nasz organizm nie potrafi samodzielnie wyprodukować, a na dodatek w odpowiednich dla nas ilościach. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała kurze jaja za wzór służący do mierzenia proporcji aminokwasów w produktach spożywczych.

Kefir

Naturalny kefir obfituje w dobrze przyswajalne białko, witaminę D, magnez, witaminy z grupy B, biotynę i wapń. Kefir dostarcza nam cennych aminokwasów, takich jak m.in. tryptofan, który wpływa pozytywnie na układ nerwowy, poprawia nastrój i wycisza. Tryptofan może łagodzić objawy depresji, takie jak lęk, czy też bezsenność. Z tego powodu tryptofanu w postaci suplementu nie wolno przyjmować w przypadku zażywania leków antydepresyjnych regulujących poziom serotoniny.

W każdej swojej postaci, kefir posiada cały szereg naukowo potwierdzonych korzyści zdrowotnych. W jego skład wchodzą probiotyki, czyli tak zwane „dobre” bakterie, poprawiające kondycję jelit, co z kolei pozytywnie wpływa na układ odpornościowy.

Ekologiczna kiełbasa drobiowa

Wielu Polaków przepada za wędlinami i bardzo chętnie jada je na śniadanie. Dla osób jedzących mięso, kiełbasa drobiowa jest o wiele zdrowszym wyborem niż przetwory mięsne z dodatkiem, lub na bazie wieprzowiny, lub innego czerwonego mięsa. Ekologiczna wędlina z drobiu – z indyka, czy też z kurczaka - zawiera o wiele mnie sodu i tłuszczu niż znaczna większość innego rodzaju przetworów mięsnych.

Masło orzechowe

Dobrej jakości masło orzechowe, bez zbędnych konserwantów i dodatku niezdrowego cukru, może być świetnym sposobem na poranną dawkę zdrowego tłuszczu i białka, którego w orzechach nie brakuje. Koniecznie sprawdzaj składy tego typu produktów, aby rzeczywiście zawierały sporo orzechów!

Zdrowe śniadanie - Masło orzechowe
Zdrowe śniadanie - Masło orzechowe to świetny pomysł, ale uważaj na skład!

Niestety, powszechną praktyką wielu producentów jest faszerowanie kremów orzechowych ogromną ilością niezdrowego cukru, szkodliwymi tłuszczami – takimi jak tani olej palmowy - oraz chemikaliami, w efekcie czego, regularne spożywanie takich wyrobów może prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem.

Najlepsze owoce na śniadanie

Czy na śniadanie powinno się jadać owoce? Jeśli tak, to jakie? Okazuje się, że jagody, truskawki, borówki, wiśnie, a nawet banany, mogą być pysznym sposobem na uzupełnienie najważniejszego posiłku dnia zdrowymi cukrami.

Banany

Banany dostarczają nam cennych składników odżywczych, takich jak korzystne dla zdrowia cukry, potas i witaminy z grupy B. Można je dodawać do rozmaitych śniadaniowych produktów, takich jak owsianki, smoothie, kefiry, jogurty.

Zdrowe śniadanie - Banany
Banany są świetnym źródłem potasu i zdrowych cukrów

Banany znajdują się w czołówce produktów spożywczych zawierających najwięcej potasu. Nawet słynące z obfitości tego pierwiastka pomidory mają go znacznie mniej. Jak wiadomo, potas może wspomagać pracę układu krążeniowego, jest pomocny w leczeniu nadciśnienia, a także może zapobiegać jego występowaniu.

Papaja

Papaja cieszy się popularnością nie tylko ze względu na swój niepowtarzalny smak. Wykazuje też liczne właściwości prozdrowotne. Wspiera profilaktykę chorób nowotworowych, poprawia trawienie i wspomaga odchudzanie.

Zdrowe śniadanie - Papaya
Zdrowe śniadanie - Papaya zawiera cenne enzymy i przeciwutleniacze

W swoim składzie papaja zawiera cenne enzymy, które wspomagają pracę układu pokarmowego. Ten egzotyczny owoc jest prawdziwą skarbnicą ważnych dla naszego zdrowia minerałów i witamin, w tym trzech silnych przeciwutleniaczy – witamin C, A i E, beta-karotenu, witamin B1, B2, B3, B5, B6, ale również folianów, magnezu, żelaza, wapnia, potasu, a także karotenoidów i flawonoidów.

Kiwi

Ponieważ owoc ten może nam dostarczać sporych ilości witaminy C, regularne spożywanie kiwi może wspierać nasz układ odpornościowy w walce z licznymi zagrożeniami. Już zaledwie jeden owoc pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na tę witaminę.

Zawarte w kiwi przeciwutleniacze i witaminy chronią wzrok przed uszkodzeniem i mogą ocalić oczy przed jaskrą, zaćmą i zwyrodnieniem plamki żółtej.

Częste sięganie po owoce kiwi może mieć pozytywny wpływ na jakość snu, łagodzić objawy astmy i poprawiać perystaltykę jelit, ograniczając tym samym nasilenie niektórych dolegliwości układu pokarmowego.

Najlepsze zboża na śniadanie

Zboża powinny stanowić podstawę naszego żywienia. Zawierają ważne dla naszego zdrowia składniki odżywcze, takie jak białko i witaminy z grupy B.

Płatki owsiane

Owies jest śniadaniowym wyborem wśród osób dbających o prawidłowe odżywianie i dobrą kondycję. Płatki owsiane są szeroko polecane przez dietetyków i specjalistów ds. żywienia, ze względu na ich korzystne wartości odżywcze. 100 gramów płatków owsianych to ponad 13 g białka, a na dodatek mnóstwo cennych witamin i minerałów.

Owsianka już dawno temu przestała kojarzyć się z monotonią i brakiem wyobraźni. Dzięki odpowiednim dodatkom może stać się pyszną propozycją na wartościowe śniadanie. Orzechy, owoce, bakalie — jest cały szereg możliwości wzbogacenia tego dania o pyszne i pożywne składniki. Wielkim atutem owsianki jest to, że każdego dnia może smakować inaczej!

Kupując płatki owsiane, koniecznie wybieraj produkty z ekologicznych upraw. Są nieco droższe niż te tradycyjne, ale o wiele zdrowsze!

Komosa ryżowa

Komosa posiada niepowtarzalny skład aminokwasowy. Z tego powodu jest idealnym źródłem wartościowego białka w diecie wegetarian, dzieci, kobiet w ciąży, czy seniorów. Żadna inna roślina nie zawiera tak korzystnej dla zdrowia kompozycji aminokwasów egzogennych, czyli takich, których musimy dostarczać wraz z pożywieniem. Komosa ryżowa może w swoim składzie zawierać nawet około 20 proc. łatwo przyswajalnego białka, a gotowanie dodatkowo zwiększa jego przyswajalność. Ponadto komosa jest dobrym źródłem witamin z grupy B, kwasu foliowego, magnezu, potasu i wapnia, oraz fitosteroli, saponin i fenoli.

Amarantus

Pomimo niepozornego wyglądu, nasiona amarantusa są prawdziwą skarbnicą witamin i dobrze przyswajalnych aminokwasów białkowych. Nie zawierają glutenu, co jest szczególnie ważne dla osób uczulonych na tę substancję.

Bogactwo dobroczynnych składników odżywczych sprawia, że potrawy z dodatkiem amarantusa są zalecane dzieciom, jaroszom, rekonwalescentom, a także osobom intensywnie ćwiczącym.

Zdrowe śniadanie - Amarantus
Zdrowe śniadanie - Amarantus to prawdziwa skarbnica cennych składników odżywczych

Nasiona amarantusa cechują się niskim indeksem glikemicznym. Nie powodują gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi. Wspomagają też odchudzanie, gdyż nie są zbyt kaloryczne, a za to bardzo sycące. Wysoka zawartość błonnika sprawia, że nasiona amarantusa poprawiają pracę jelit, wspierają funkcjonowanie układu pokarmowego i ogólnie pozytywnie wpływają na przemianę materii.

Ponieważ amarantus dostarcza nam cennych witamin z grupy B, zaleca się częste spożywanie tego zboża osobom przewlekle zestresowanym, przemęczonym, z problemami z pamięcią oraz koncentracją.

Muesli

Dobrej jakości muesli, w skład którego wchodzą zboża, bakalie i suszone owoce, to niemalże pełnowartościowy posiłek, po który warto sięgać na samym początku dnia. Pod warunkiem, że zawarte w nim zboża pochodzą z upraw ekologicznych, muesli jest daniem bardzo zdrowym, dostarczającym naturalnych witamin, minerałów i błonnika pokarmowego. Posiłek ten najlepiej sprawdza się z dodatkiem naturalnego kefiru. Mamy wówczas prawdziwą bombę białkowo-witaminową, która na dodatek – dzięki błonnikowi pokarmowemu – sprawi, że będziemy odczuwali sytość i pełnię energii przez wiele godzin.

Wybierając odpowiednie dla nas muesli, warto zapoznać się ze składem dostępnych produktów i stawiać na takie, które nie zawierają dodatku szkodliwych cukrów, takich jak syrop glukozowo-fruktozowy. Okazuje się bowiem, że syrop ten odgrywa niezwykle istotną rolę w rozwoju całego szeregu chorób, takich jak przykładowo otyłość, cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze i stłuszczenie wątroby.

Kategorie