Co jeść i pić, aby wzmocnić naturalną odporność organizmu na infekcje?





sob., 14/03/2020 - 15:16
To, w jaki sposób reagujemy na chorobotwórcze drobnoustroje, w bardzo dużej mierze zależy od sprawności naszego układu odpornościowego. Wszyscy boimy się chorób, ale niestety tylko niewielu z nas stara się im zapobiegać w najbardziej naturalny sposób, dbając o utrzymanie obrony organizmu w optymalnej kondycji.

Jak poprawić odporność

To oczywiste, że przestrzeganie podstawowych zasad higieny, takich jak częste mycie rąk, ma ogromne znaczenie w zapobieganiu chorobom, ale oprócz tego, warto wzmacniać naturalne bariery obronne organizmu, dobrze się wysypiając, unikając stresowych sytuacji, odstawiając używki i spożywając odpowiednie produkty. To, że gdy jesteśmy przepracowani i zmęczeni, powinniśmy sobie odpuścić i porządnie odpocząć, jest rzeczą oczywistą i nie wymaga dalszych instrukcji. Jednak, co jeść, aby zmniejszyć ryzyko rozwoju i poważnych powikłań infekcji?


Podsumowanie
Sprawność naszego układu odpornościowego zależy w dużej mierze od prowadzonego stylu życia. Aby zapewnić jego optymalne funkcjonowanie powinniśmy regularnie się wysypiać, wystarczająco odpoczywać, unikać stresu i odżywiać się w odpowiedni sposób.


Co jeść, aby wzmocnić naturalną odporność organizmu na infekcje?



Co powinniśmy jeść, aby utrzymać nasz układ odpornościowy w optymalnym stanie? Niestety żaden produkt spożywczy, sam w sobie, nie poprawi naszej odporności. Nie istnieje magiczny pokarm, który zapewni nam obronę przed chorobami. Wielu z nas żyje w przekonaniu, iż dodając specyficzne produkty do codziennej diety, takie jak przykładowo czosnek, cebula, imbir, bądź cytryna, zapewni sobie wysoki poziom odporności na infekcje. Niestety to nie wystarczy! Do tego jest konieczna zbilansowana, racjonalnie skomponowana dieta, bogata w warzywa, owoce i produkty zawierające cenne dla naszego organizmu aminokwasy białkowe.

Składniki odżywcze i inne związki występujące w codziennym jadłospisie w bardzo dużej mierze decydują o poziomie sprawności naszego układu odpornościowego. Co zatem jeść, aby najskuteczniej się bronić przed infekcjami? Przede wszystkim zrezygnuj z wysoko przetworzonej żywności, w składzie której nie znajdziesz cennych dla Twojego ciała elementów, ani substancji. Tego typu produkty zawierają w swoim składzie szkodliwe dodatki, takie jak syrop glukozowo-fruktozowy, groźne dla zdrowia konserwanty i polepszacze smaku.

Codziennie spożywaj owoce i warzywa, ponieważ zawierają kluczowe witaminy zaangażowane w pracę układu odpornościowego. Zwróć uwagę na to, że spożywanie świeżych owoców i warzyw przynosi o wiele lepsze rezultaty, niż przyjmowanie suplementów diety zawierających pojedyncze witaminy, lub minerały, ponieważ składniki zawarte w żywności w naturalny sposób oddziałują na siebie nawzajem, zapewniając optymalny poziom przyswajalności poszczególnych z nich.

Witamina C, naturalnie występująca w produktach takich jak truskawki, papryka, brokuły i cytrusy, usprawnia funkcjonowanie komórek układu odpornościowego, w tym fagocytów, które pochłaniają potencjalnie szkodliwe cząsteczki. Witamina C jest bardzo skutecznym przeciwutleniaczem, który chroni komórki organizmu przed niekontrolowanym namnażaniem się reaktywnych form tlenu. Głównie dzięki tej właściwości, witamina C silnie poprawia odporność, zarówno wrodzoną, jak i adaptacyjną. Wykazano, że witamina C stymuluje zarówno produkcję, jak i funkcję leukocytów (białych krwinek), szczególnie neutrofili, limfocytów i fagocytów.

Witamina A pomaga utrzymać zdrowe tkanki w jamie ustnej, jelitach i drogach oddechowych. Znajdziesz ją – między innymi - w batatach, szpinaku, marchwi.

Koniecznie włącz do swojej diety awokado, pomidory i bakłażany. Ich regularne spożywanie wiąże się z licznymi korzyściami zdrowotnymi. Ciekawym urozmaiceniem jadłospisu mogą okazać się fioletowe ziemniaki, które dostarczają cennych składników odżywczych i - wbrew pozorom - są naturalnym produktem.

Spożywaj produkty bogate w białko. Zbyt niska dostępność białka w organizmie może zaburzać pracę układu odpornościowego. Bogate w aminokwasy białkowe pokarmy dostarczają nam cennych składników, niezbędnych do budowy wyspecjalizowanych białek w organizmie, w tym przeciwciał, które chronią nas przed infekcjami. Pokarmy pochodzenia zwierzęcego, takie jak wołowina i wieprzowina, zawierają również cynk, minerał, którego organizm używa do wytwarzania komórek T - limfocytów odpowiedzialnych za komórkową odpowiedź odpornościową. Jeśli nie przepadasz za mięsem, wcale nie musisz go spożywać - spore ilości cynku możesz znaleźć również w nerkowcach i ciecierzycy.

Do codziennego jadłospisu koniecznie włącz sfermentowane produkty spożywcze. Są to pokarmy w naturalny sposób konserwowane przez bakterie i dobrze wpływające na jakość mikrobiomu jelitowego, składającego się z trylionów bakterii żyjących w naszych jelitach, w których faktycznie znajduje się wiele komórek zaangażowanych w odporność. Sfermentowane produkty spożywcze, takie jak jogurt, kefir, kapusta kiszona, miso i kimchi wspomagają rozmnażanie się pożytecznych dla naszego zdrowia bakterii jelitowych, pozostawiając mniej miejsca na szkodliwe drobnoustroje.

Niezastąpione w diecie mającej na celu poprawę odporności organizmu są soki wyciskane ze świeżych owoców i warzyw. Soki owocowe i warzywne mają zbawienny wpływ na nasz układ odpornościowy - oczywiście, jeśli pijemy je codziennie.

Czy wiesz, że kawa może pozytywnie wpływać na jakość jelitowej flory bakteryjnej? Do takiego wniosku doszli naukowcy w trakcie nowych badań nad wpływem kawy na nasze zdrowie. Jeśli nie przepadasz za kawą, sięgnij po czystek. Prestiżowy portal nature.com udostępnił niedawno artykuł, który jest wynikiem przełomowego eksperymentu naukowego. Okazuje się, że Czystek wykazuje silne działanie przeciwwirusowe w odniesieniu do wirusa HIV oraz Filowirusów (grupa wirusów do której należy Ebola), co potwierdzają badania naukowe przeprowadzone w tym kierunku.

Korzystaj z przypraw, takich jak kurkuma, pieprz czarny, tymianek, czarnuszka! Niemalże każde stosowane w kuchni zioło zawiera unikalne związki, które przynoszą specyficzne korzyści zdrowotne. Przyprawy takie jak czosnek, imbir, oregano i cynamon, zostały zbadane pod kątem intrygujących właściwości prozdrowotnych. Nie cechują się działaniem magicznym, ani natychmiastowym, a przyjmowanie ich w postaci suplementów diety to nie to samo, co spożywanie ich w naturalnej postaci wraz z posiłkami. Korzystając w swojej kuchni z przypraw, otrzymujesz jeszcze bardziej korzystne związki w posiłkach, które na co dzień spożywasz.


Podsumowanie
Zbilansowana dieta, bogata w warzywa, owoce, aminokwasy białkowe i przyprawy może mieć pozytywny wpływ na sprawność układu odpornościowego.